لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

کمپاین سراسری واکسین پولیو در افغانستان آغاز شد


آرشیف، تطبیق واکسین پولیو در ولایت جوزجان
آرشیف، تطبیق واکسین پولیو در ولایت جوزجان

داوود خان پدر شش فرزند است. شریفه دختر کوچکش به بیماری فلج مبتلا شده است.

داوود می‌گوید در منطقه دور افتاده‌ ولسوالی سپیره در ولایت خوست زندگی می‌کند - جایی که بیشتر مناطق آن زیر کنترل طالبان است و دسترسی آسانی به تسهیلات درمانی ندارد: "۲۲ ماهه بود که تب شدیدی وجودش را فرا گرفت. پس از این تب، پاها و یک دستش فلج شد. اگر چه اکنون کمی بهتر شده و می‌تواند روی یک پا بایستد، اما به کمک آن پایش راه رفته نمی‌تواند."

داوود یکی از ده‌ها پدری است که از معلولیت فرزندان خود به دلیل ابتلا به فلج کودکان رنج می‌برند.

وزارت صحت عامه برای ریشه‌کن کردن این بیماری غیرقابل درمان، امروز دوشنبه (۹ حمل) کمپاین واکسیناسیون سراسری را با همکاری حامیان بین‌المللی و بخش خصوصی آغاز کرد.

وحید مجروح سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان
وحید مجروح سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان

وحید مجروح، سرپرست این وزارت در یک کنفرانس خبری گفت که این کمپاین در ۳۲ ولایت اجرا می‌شود و به دلیل ناامنی دو ولایت از آن باز می‌ماند: "کمپاین ریشه‌کنی فلج اطفال امروز در ۳۲ ولایت افغانستان با کمک حمایت‌کنندگان ملی و بین‌المللی ما آغاز می‌شود. ظاهراً ریختن یک قطره محلول ضد فلج اطفال به دهان این کودکان است، اما نتیجه کمی بی‌احتیاطی در این زمینه، هر سال در کشور یک نسل فلج، یک خانواده فلج و یک قشر فلج را بار می‌آورد. سالانه میلیون‌ها دلار صرف این کمپاین در کشور می‌شود."

‎به گفته آقای مجروح، از آغاز سال ۲۰۲۰ تا کنون به دلیل ناامنی، شیوع ویروس کرونا و ممنوع شدن کارزار خانه‌به‌خانه این واکسین از سوی طالبان، ۳۶۶ کودک به دو نوع فلج مبتلا شدند و دو و نیم تا سه میلیون کودک از دریافت واکسین بی‌بهره ماندند.

آقای مجروح گفت که از آغاز سال ۲۰۲۰، ۵۶ مورد مثبت از نوع اول فلج و ۳۱۰ رویداد مثبت از نوع دوم پولیو در کودکان ثبت شده که به گفته او از پاکستان به افغانستان منتقل شده است.

افغانستان و پاکستان دو کشور در جهان هستند که ویروس فلج کودکان هنوز در آن ریشه‌کن نشده و هر ساله ده‌ها کودک به آن مبتلا می‌شوند.

سرپرست وزارت صحت افغانستان در باره شمار کودکانی که تحت پوشش برنامه واکسیناسیون قرار می‌گیرند، توضیح نداد، اما در ماه‌های آخر سال ۲۰۲۰ حدود ۹.۵ میلیون کودک واکسین شده بودند.

مقام‌های وزارت صحت گفته‌اند که طالبان در مناطق تحت کنترل خود اجازه نمی‌دهند که واکسیناسیون خانه‌به‌خانه اجرا شود.

آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان در ولایت پکتیا
آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان در ولایت پکتیا

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه، به رادیو آزادی گفت که در مناطق زیر کنترل این گروه در جریان کمپاین واکسیناسیون استفاده استخباراتی برضد این گروه می‌شود، به این دلیل واکسیناسیون خانه‌به‌خانه مجاز نیست.

سال‌ها جنگ در افغانستان نه تنها کودکان این کشور را از تحصیل محروم کرده، بلکه به دسترسی آن‌ها به خدمات بهداشتی را هم محدود کرده است.

XS
SM
MD
LG