لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

اشرف غنی طرح صلح را به رهبران سیاسی و مقام‌های حکومت توضیح داد


محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان همراه با معاونانش در کاخ ریاست جمهوری در کابل.
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان همراه با معاونانش در کاخ ریاست جمهوری در کابل.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که محمداشرف غنی رئیس جمهوری امروز سه‌شنبه (۱۷ حمل) در نشستی در کاخ ریاست جمهوری، نقشه راه رسیدن به صلح را به شماری از مقام‌ها و رهبران سیاسی توضیح داده است.

فاطمه مورچل، معاون سخنگوی رئیس جمهور روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که جزئیات این نشست به‌زودی از طریق رسانه‌ها منتشر خواهد شد: "امروز نشستی به رهبری رئیس جمهور در ارگ برگزار شد. در این نشست رئیس جمهور طرح صلح را بسیار واضح توضیح داد. جریان این نشست ثبت شده است و تا فردا منتشر خواهد شد."

فاطمه مورچل معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان
فاطمه مورچل معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان

هرچند بانو مورچل در باره شرکت‌کنندگان این نشست چیزی نگفت، اما یک منبع در ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت که مقام‌های ارشد شورای عالی مصالحه ملی، مقام‌های وزارت دولت در امور صلح و شماری از سیاستمداران در نشست امروز شرکت داشتند.

افزون بر این، شورای عالی مصالحه ملی نیز از ادامه نشست‌ها در باره تهیه طرح واحد مربوط به صلح سخن می‌گوید.

فریدون خوزون سخنگوی این شورا روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که نشست‌ها ادامه دارند و امیدوارند که هر چه زودتر نتیجه‌ای از آن به دست آید.

فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

آقای خوزون دیروز گفت که این شورا طرح رئیس جمهور را هم دریافت کرده است.

حکومت افغانستان و شماری دیگر از نهادها در حالی برای ایجاد یک طرح واحد برای صلح تلاش می‌کنند که قرار است تا ده روز دیگر نشستی در باره صلح افغانستان در استانبول ترکیه برگزار شود.

تلاش‌های صلح در حالی افزايش یافته که امریکا از احتمال ماندن نظامیان خود پس از ماه می در افغانستان سخن گفته است.

براساس توافق‌نامه امریکا با طالبان، قرار است این نیروها تا اول ماه می افغانستان را ترک کنند، اما جِن ساکی، سخنگوی رئيس جمهوری آمریکا دیروز به خبرنگاران گفت که جو بايدن با هم‌پیمانان خود سرگرم مشورت در این باره است.

جن ساکی سخنگوی قصر سفید
جن ساکی سخنگوی قصر سفید

او گفت که آقای بايدن می‌خواهد پس از مشورت‌ها تصميم درستی اتخاذ کند و برای این کار به زمان نياز دارد: ‎ "آن‌گونه که رئیس جمهور پیش از این گفته است، مشکل خواهد بود که به دلایل لوژیستکی ضرب‌الاجل‌ ماه می را برآورده کرد. ایشان مشوره‌ها را با تیم امنیت ملی و مشاورانش و همچنین با هم‌پیمانان و متحدان ما ادامه می‌دهد. آن‌گونه که می‌دانید، او بر چنین موضوعات، سیاست خارجی و موضوع‌های امنیت ملی برای چندین دهه کار کرده است و البته که می‌خواهد در ظرف مدتی تصمیم درستی بگیرد."

طالبان در واکنش به این سخنان سخنگوی کاخ سفید، بر اجرای کامل توافق‌نامه دوحه تاکید کرده‌اند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در قطر به رادیو آزادی گفت که اگر توافق‌نامه دوحه به گونه کامل اجرا نشود، مسئولیت بعدی به دوش طرف مقابل خواهد بود.

پیش از این طالبان در واکنش به گفته‌های جو بایدن رئیس جمهور امریکا در باره امکان تعویق خروج کل نیروهای امریکایی در افغانستان تا ماه می، گفته اند که به جنگ‌های‌شان ادامه خواهند داد.

حیات‌الله حیات سرپرست وزارت داخله افغانستان
حیات‌الله حیات سرپرست وزارت داخله افغانستان

حیات‌الله حیات سرپرست وزارت امور داخله در اوایل همین هفته گفت که طالبان خشونت‌ها را در شهرهای بزرگ افغانستان افزایش می‌دهند_ادعایی که طالبان آنرا رد کرده اند.

حدود یک سال پیش توافق‌نامه صلح بین آمریکا و طالبان در دوحه امضا شد که در آن دو طرف به قطع حملات بریکدیگر خود وعده کرده بودند، اما جنگ این گروه با نیروهای افغان همچنان ادامه دارد و به گفته نهادهای امنیتی افغانستان، این درگیری‌ها بیشتر شده است.

XS
SM
MD
LG