لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۶

جو بایدن تاریخ جدید خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را اعلام کرد


جو بایدن رئیس جمهور امریکا حین اعلام تاریخ جدید خروج نیروهایش از افغانستان
جو بایدن رئیس جمهور امریکا حین اعلام تاریخ جدید خروج نیروهایش از افغانستان

جو بایدن رئیس جمهور امریکا تاریخ جدید خروج نیروهایش از افغانستان را اعلام کرد و گفته است که این نیروها را تا یازدهم سپتمبر سال روان از افغانستان بیرون خواهد کرد.

آقای بایدن با اعلان تاریخ خروج نیروهای این کشور از افغانستان گفت که وقت آن فرارسیده تا طولانی‌ترین جنگ خارجی امریکا را خاتمه بخشید.

آقای بایدن ناوقت روز چهارشنبه «۲۵ حمل ۱۴۰۰» گفت، حمله‌های یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ به این معنی نیست که نیروهای امریکایی پس از ۲۰ سال هنوز هم در افغانستان حضور داشته باشند.

او می‌افزاید: "این درست زمانی‌ست که نیروهای امریکایی (از طولانی‌ترین جنگ تاریخ خویش) به خانه برگردند."

بایدن در سخنرانی به ملت امریکا می‌گوید، ایالات متحده بالای جنگی منابع خود را مصرف کرده نمی‌تواند که نامعلوم و نتیجه‌اش تغییر کرده نمی‌تواند.

آقای بایدن می‌گوید: "من چهارمین رئیس جمهور امریکا هستم که حضور نیروهای امریکایی را در افغانستان رهبری می‌کنم. دو جمهوری‌خواه، دو هم دموکرات بودند. من این مسئولیت را به رئیس جمهور پنجم نخواهم گذاشت."

شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

آقای بایدن گفت که در این مورد با متحدان خود، مقام‌های نظامی، اعضای کانگرس و کماله هاریس معاون خود مشوره کرده که تا یازدهم سپتمبر در خروج تمام نیروهای امریکایی از افغانستان با او همکاری کنند.

این تاریخی است که ۲۰ سال پیش در همین روز شبکه القاعده که سران‌اش در افغانستان پناه گرفته بودند، در نیویارک و واشنگتن حمله‌های تروریستی را انجام دادند.

اسامه بن لادن رهبر این شبکه آنزمان در افغانستان پناه گرفته بود.

رئیس جمهور امریکا در حالی‌که روی خروج نیروهایش از افغانستان تأکید می‌کند، می‌گوید که حکومت‌اش از مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان حمایت و برای آموزش نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان با تلاش‌های بین‌المللی همکاری خواهد کرد.

آقای بایدن می‌گوید: "این زمانی‌ست که طولانی‌ترین جنگ امریکا خاتمه یابد. این زمانی‌ست که نیروهای امریکایی به خانۀ خود برگردند."

بر اساس توافق ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ میان امریکا و طالبان، قرار بود تمام نیروهای امریکایی در اول ماه می از افغانستان بیرون شوند.

توافق ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ میان امریکا و طالبان،
توافق ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ میان امریکا و طالبان،

هم‌زمان با اعلان جو بایدن در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، شماری از اعضای دیگر ناتو نیز گفته اند که در هماهنگی با امریکا نیروهای خود را از افغانستان بیرون می‌کنند.

  • صحبت تلفونی جو بایدن با رئیس جمهور افغانستان

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا ساعاتی پيش از اعلان تاریخ جدید خروج نیروهایش از افغانستان با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان صحبت تلفونی داشته است.

رئیس جمهور افغانستان با بیان این‌که در بارۀ خروج قوای امریکا از افغانستان با همتای امریکایی خود تلفونی صحبت کرده گفت که نیروهای افغان توانایی کامل دفاع از کشور خود را دارند.

رئیس جمهور غنی در تویت خود گفته است: "امشب من یک تماس تلفونی با رئیس جمهور بایدن داشتم که در آن پیرامون تصمیم امریکا در بارۀ خروج نیروهای این کشور تا اوایل سپتمبر از افغانستان صحبت شد."

رئیس جمهور افغانستان افزوده است: "جمهوری اسلامی افغانستان تصمیم امریکا را محترم می‌شمارد و ما با شرکای امریکایی خود برای یک انتقال سلیس همکاری خواهیم کرد."

او گفت، نیروهای امنیتی و دفاعی پر افتخار افغانستان توانایی کامل دفاع از مردم و کشور خود را دارند و این مسئولیت را همیشه انجام داده‌اند و ملت افغان همیشه از آن‌ها قدردانی خواهد کرد.

  • واکنش‌ها به تصمیم جو بایدن

رئیس سی‌آی‌ای، ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا هشدار می‌دهد که خروج قوای امریکایی و متحدین از افغانستان یک خطر "قابل ملاحظۀ" به دنبال خواهد داشت.

ویلیم برنز، چند ساعت قبل از اعلان میعاد فرا خواندن نیروهای امریکایی از افغانستان روز چهارشنبه به کمیته استخبارات مجلس سنا گفت که بعد از خروج این نیروها از افغانستان توانایی واشنگتن در جمع‌آوری اطلاعات و اقدام در برابر تهدیدها کاهش خواهد یافت.

اما او افزود که امریکا برخی امکانات و توانایی‌های خود را حفظ خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG