لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۶

سکات میلر: پایگاه‌ها با برخی تجهیزات به نیروهای افغان سپرده می‌شوند


سکات میلر قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع در افغانستان
سکات میلر قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع در افغانستان

جنرال سکات میلر قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع در افغانستان دیروز یکشنبه (۵ ثور) در کابل به خبرنگاران گفت که همه پایگاه‌های که نیروهای امریکایی از آن خارج می‌شوند با برخی تجهیزات به نیروهای افغان سپرده خواهند شد.

او هشدار داد که اگر هنگام خارج شدن این نیروها کدام حملۀ بر آن‌ها صورت گیرد پاسخ شدید داده خواهد شد.

جنرال میلر افزود هر چند خروج سربازان بتاریخ اول می رسماً آغاز می‌شود ولی آمادگی محلی برای آن از قبل آغاز شده است: "یکنوع تجهیزاتی که خاص است ما باید دوباره آنرا به کشورهای خود بفرستیم. این یک ضرورت است. ولی ما تا حد امکان اگر مجبور نباشیم، می‌خواهیم مطمین شویم که نیروهای امنیتی افغان، پایگاه‌ها، برخی تجهیزات و اجزای که برای فعالیت اردو مورد نیاز است داشته باشند."

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا
جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا اعلان کرده است که همۀ نیروهای امریکایی تا یازدهم سپتمبر افغانستان را ترک خواهند کرد.

اما در توافق‌نامه قطر میان طالبان و امریکا پذیرفته شده بود که همه نیروهای امریکایی تا اول می افغانستان را ترک می‌گویند. توافق‌نامۀ که طالبان هشدار داده بودند که اگر نافذ نشود حملات خود بر نیروهای امریکایی را ازسر خواهند گرفت.

اما جنرال سکات میلر تاکید کرد که حملات برقوای در حال خارج شدن اشتباهی خواهد بود که با واکنش شدید روبرو خواهد شد: "ما امکانات نظامی داریم تا در برابر هرنوع حمله بر نیروهای ائتلاف پاسخ شدید دهیم و همچنین امکانات نظامی برای حمایت نیروهای افغان نیز داریم، پس هراقدام در این راستا یک اشتباه خواهد بود."

مراسم امضای توافقنامه آوردن صلح به افغانستان میان نماینده های امریکا و گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر February 29, 2020
مراسم امضای توافقنامه آوردن صلح به افغانستان میان نماینده های امریکا و گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر February 29, 2020

اگرچه طالبان بعد از توافق‌نامه سال گذشته در قطر از حملات بالای نیروهای امریکایی و ناتو خودداری کرده اند ولی با در نظر داشت واکنش آنها در برابر اعلان اخیر رئیس جمهور بایدن که خروج نیروها را به تاخیر انداخت اکنون دشوار است پیش‌بینی شود که طالبان در پنج ماه آینده چه روشی اختیار خواهند کرد.

طالبان هر چند خارج شدن نیروها را یک گام خوب عنوان کردند ولی گفتند که واشنگتن توافق‌نامۀ قطر را نقض کرد و این گام راه هرنوع اقدام برای نظامیان طالبان را باز خواهد کرد.

آژانس خبررسانی رویترز در گزارش خود می‌گوید که برخی کارشناسان شک دارند که طالبان که روزمره با نیروهای افغان درگیر اند به نیروهای امریکایی حمله نکنند و آنها را بگذارند که به گونۀ مصون از کشور خارج شوند.

اما جنرال سکات میلر قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع در افغانستان گفت که به کمیسیون سیاسی طالبان به صراحت گفته است که از خشونت دست بکشند.

او افزود که این هم به طالبان گفته شد که اگر به اقدامات نظامی روآورند یک تراژیدی برای افغانستان و مردم این کشور خلق خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG