لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۹

نگرانی جنرال مکنزی در مورد نیروهای افغان پس از خروج سربازان بین‌المللی


جنرال کنت فرانک مکنزی قوماندان فرماندهی مرکزی امریکا در شرق میانه
جنرال کنت فرانک مکنزی قوماندان فرماندهی مرکزی امریکا در شرق میانه

جنرال کنت فرانک مکنزی قوماندان فرماندهی مرکزی امریکا در شرق میانه در جلسه استماعیه کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا روز پنجشنبه (۲۲ اپریل) در مورد توانایی نیروهای افغان برای حفظ مناطق زیر کنترل شان پس از خروج سربازان بین‌‌المللی ابراز نگرانی کرد.

او گفت: "نگرانی من این است که نیروهای افغان توانایی حفظ مناطقی که در حال حاضر در کنترل آنهاست بدون حمایتی که از چندین سال به این سو از طرف نیروهای بین‌المللی به آنها می‌رسید خواهند داشت. حمایت استخباراتی، جنگی و غیره که به این نیروها نسبت به طالبان دست بالا داده بود که تمام این‌ها قطع خواهند شد."

ناتو نیز گفته است که مطابق جدول زمانی خروج نیروهای امریکایی بیش از هفت هزار سربازش را از افغانستان بیرون می‌کند.

"واکنش وزارت دفاع به اظهارات مکنزی: نیروهای افغان توانایی شانرا ثابت کرده اند"

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید اکنون نسبت به هر زمان دیگر نیروهای امنیتی و دفاعی افغان تقویت شده و توانایی دفاع از کشور را دارند.

فواد امان معاون سخنگوی این وزارت روز جمعه در واکنش به سخنان اخیر جنرال کنت مکنزی به رادیو آزادی گفت نیروهای امنیتی افغان در جریان سه سال گذشته ثابت کردند که در عدم حضور نیروهای خارجی در کشور آنان توانایی دفاع از خاک خود را دارند.

او گفت: "نیروهای ما هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ کمیت فعلاً در یک موقعیت خوب قرار دارند که پس از خروج نیروهای خارجی به گونه درست و مستقلانه از افغانستان دفاع خواهند کرد و در این قسمت نباید هیچ نوع نگرانی وجود داشته باشد مردم افغانستان به توانایی نیروهای امنیتی افغان باور دارند."

آقای امان می‌گوید حالا بیشتر عملیات‌های نظامی از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان مستقلانه صورت می‌گیرد.

این در حالیست که روز پنجشنبه هفته گذشته جنرال مکنزی قوماندان فرماندهی مرکزی امریکا در شرق میانه در کمیته خدمات نظامی سنای امریکا گفته است: "این مسئله برای من بسیار نگران کننده است که آیا دولت آینده افغانستان پس از خروج ما می‌تواند از سفارت ایالات متحده در کابل محافظت کند یا نه."

جنرال مکنزی گفته است نیروهای امنیتی افغان بدون کمک امریکا سقوط خواهد کرد.

از سوی هم شماری از آگاهان امنیتی و نظامی بدین باور اند که اگر کمک‌های خارجی بر نیروهای امنیتی افغان متوقف گردد این نظامیان با مشکل مواجه خواهند شد.

ویس برمک یکتن از این اگاهان و وزیر پیشین داخله کشور می‌گوید: "اگر با این نیروها حمایت کننده های اصلی (امریکا) باشد من فکر نمی‌کنم که اردو به آسانی ناکام شود هدف ما از حمایت کننده اصلی این است که اگر آنان مطابق روز بخاطر جنگ تحمیلی برای نیروهای افغان مهمات، تجهیزات و سلاح برسانند فکر نمی‌کنم که اردو با سقوط مواجه شود."

اما تازه آژانس خبری استوشیتدپرس به نقل از یک مقام وزارت دفاع امریکا خبر داده است که نیروهای امریکایی در آستانه آمادگی‌های خروج شان در ماه می با نهاد های محلی ارائه خدمات و هواپیماها بخاطر انتقال تجهیزات شان قراردادها را آغاز کرده اند.

هر چند این گزارش بدون ارائه نام این مقام وزارت دفاع امریکا منتشر شده اما سونی لگیت سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان در پاسخ به سؤال رادیو آزادی اینقدر گفت که آنان به همین صحبت‌ها اکتفا می‌کنند.

قوماندان فرماندهی مرکزی امریکا می‌گوید که کشورش به صورت موقت نیرو‌های بیشتر را به افغانستان می‌فرستد تا زمینه مصون خروج نیرو های بین المللی از اینکشور فراهم شود.

کینیت مکنزی همچنان نگرانی اردوی امریکا را در این مورد شریک ساخت که با خروج کامل نیرو های کشورش، به طالبان فرصت پیشروی خواهد داد.

مکنزی دیروز (پنجشنبه، ۲ ثور) به کمیتۀ خدمات نظامی مجلس سنای امریکا، در مورد شمار دقیق نظامیانی که قرار است برای مصونیت خروج نیرو ها و قراردادی های امریکا به افغانستان فرستاده شوند، جزئیات نداد.

به گزارش خبرگزاری فرانس پریس، علاوه بر ۲۵۰۰ نظامی امریکا، حدود هزار قراردادی اینکشور هم در افغانستان حضور دارند.

جو بایدن رئیس جمهور امریکا حدود ده روز پیش اعلام کرد که تمامی نیرو های اینکشور تا ۱۱ سپتمبر امسال، افغانستان را ترک می‌کنند.

جنرال کنت فرانک مکنزی قوماندان فرماندهی مرکزی امریکا در شرق میانه در سخنان خود در کمیته خدمات نظامی مجلس سنا هم چنان گفت که تمامی تدابیر برای خروج مصون نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان گرفته خواهد شد.

او گفت "ما در همکاری شریکای بین‌المللی خود پلان ترتیب می‌کنیم و همهٔ تدابیر لازم را می‌گیریم تا بیرون رفتن نیروهای خود ما و تمامی شرکای مان را به طور مصون و منظم، یقینی کنیم. در تدابیر، جابجایی قوت‌های محاربوی قابل ملاحظهٔ را هم در نظر گرفته ایم. تا در صورت مداخله طالبان به شکل از اشکال در جریان خروج، مصونیت نیروها تأمین شوند."

اما جنرال مکنزی افزود که نیروهای مسلح امریکا پس از خروج قوای بین‌المللی از افغانستان هم به نظارت خود از فعالیت جنگجویان افراطی و تندرو دوام می‌دهند: "ما پس از این روی پلانی کار می‌کنیم که عملیات بر ضد تروریزم در داخل را، از منطقه انجام دهیم تا اطمینان بدست آوریم که گروه‌های دهشت افگن که می‌خواهند، برای بقای خود جنگ کنند، زیر فشار و نظارت دایمی ما باشند."

شماری از جنگجویان گروه طالبان در یکی از قریه های ولایت کندهار
شماری از جنگجویان گروه طالبان در یکی از قریه های ولایت کندهار

او به پاسخ این سؤال که چرا طالبان توانایی حملات بزرگ و تصرف مناطق گسترده را دارند؟ به طور آشکارا گفت، آنها در خارج از افغانستان پناه گاه‌های امن دارند: "اطمینان دارم که در حال حاضر وضعیت نامناسب دشمنی میان نیروهای افغان و طالبان در افغانستان حاکم است. طالبان در بیرون از افغانستان چنین پناه گاه های امن دارند که خود را در آنجا تجهیز کرده می‌توانند. اما قوای افغان در آن محلات دسترسی ندارند. در جنگ با جنگجویان افراطی همیشه چنین مشکلی وجود دارد."

بر اساس توافق دوحه میان امریکا و طالبان قرار بود که همه نیروهای امریکایی تا اول ماه می امسال افغانستان را ترک کنند.

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا
جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا

اما جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در ۱۳ ماه اپریل اعلام کرد که خروج بقیه سرباران امریکایی سر از اول ماه می آغاز و تا یازدهم ماه سپتمبر تکمیل خواهد شد.

در نشست کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا از جنرال کنت مکنزی قوماندان فرماندهی مرکزی امریکا در شرق میانه این سؤال هم پرسیده شد که آیا بعد از خروج نیروها، شبکه القاعده و گروه داعش یک تهدید خواهند بود؟

او گفت، نیروها در افغانستان امکان از بین بردن جنگجویان این دو گروه را دارند، اما به گفتهٔ او خیلی دشوار خواهد بود.

او ارائه جزئیات بیشتر در این مورد را در عقب دورازه‌های بسته تقاضا کرد.

در حال حاضر ۹۶۰۰ نیروی ناتو به شمول ۲۵۰۰ نیروی امریکایی در افغانستان حضور دارند که در بخش آموزش و مشوره‌دهی با نیروهای امنیتی افغان همکاری می‌کنند.

قرار است از اول ماه می خروج نیروهای امریکایی از افغانستان آغاز شود و الی یازده سپتمبر پایان یابد.

XS
SM
MD
LG