لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۰

وزارت صحت افغانستان: نجات از موج سوم کرونا رعایت توصیه‌های صحی است


افراد مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان جاپان در کابل. Jan. 7, 2021
افراد مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان جاپان در کابل. Jan. 7, 2021

با افزایش خطر اوج گرفتن موج سوم کرونا در افغانستان، وزارت صحت بر تزریق واکسین کرونا و رعایت توصیه‌های بهداشتی تأکید کرده است.

وحید مجروح، سرپرست این وزارت روز سه‌شنبه (۷ ثور) در مراسمی به مناسبت آغاز تزریق واکسین کرونا به علما، از مردم خواست که برای جلوگیری از موج سوم کرونا، توصیه‌های صحی و سخنان علما را رعایت کنند.

آقای مجروح گفت که این وزارت تزریق واکسین کرونا را سرعت بخشیده است: "امروز که یک بار دیگر خطر وقوع افغانستان و افغانها را تهدید می‌کند، وزارت حج و اوقاف از اولین گام‌ها و گام‌به‌گام در بحث تاکید بر وقایه حمایت از برنامه‌های وزارت صحت عامه و دولت افغانستان ما را همراهی و همکاری کرده و مردم باید به گفته‌های آنان توجه کنند."

وزارت صحت عامه روز سه‌شنبه کارزاری را برای تزریق واکسین کرونا به عنوان "صدای منبر و داکتر" آغاز کرد.

وحید مجروح سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان
وحید مجروح سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان

آقای مجروح از تمام افغانها خواست که علمای دین را الگوی خود قرار داده و به توصیه‌های صحی توجه بیشتر کنند تا با همکاری آنان افغانستان را از موج سوم ویروس کرونا نجات دهند.

این در حالی است که شماری از مردم نسبت به دریافت واکسین کرونا در افغانستان اظهار بی‌میلی کرده‌اند. رادیو آزادی با چند باشندهٔ کابل در این باره گفتگو کرد

محمد نصیر باشنده کابل در مورد گفت: "من مطمین نیستم، اما نمی‌خواهم واکسین کنم. فکر می‌کنم که واکسین برایم موثر نخواهد بود. یک نوع هراس دارم."

اما برخی دیگر از مردم عام می‌گویند با آن که از واکسین هراس دارند، اما بخاطر موج سوم کرونا می‌خواهند واکسین را بالای خود تطبیق کنند.

ژاله باشنده دیگر کابل می‌گوید: "من از واکسین می‌ترسم. برخی آوازه‌ها پخش شده که واکسین موثر نیست، اما از این هم هراس دارم که موج سوم کرونا افغانستان را تهدید می‌کند. حالا می‌خواهم در یکی از شفاخانه‌ها خود را واکسین کنم."

علت این بی میلی مردم به گرفتن واکسن ضد کرونا عدم آگاهی‌دهی درست گفته شده است.

مولوی محمدقاسم حلیمی، وزیر ارشاد حج و اوقات
مولوی محمدقاسم حلیمی، وزیر ارشاد حج و اوقات

با این حال مولوی محمدقاسم حلیمی، وزیر ارشاد حج و اوقات در نشست مشترک خبری با سرپرست وزارت صحت از مردم خواست که توصیه‌های صحی را رعایت کنند: "لطفاً وضعیت هند را بیاد بیاورید. با خود احتیاط کنید. تنها راه وقایه احتیاط است و یگانه همکاری ما با یکدیگر این است که دور باشیم و واکسین را نیز تطبیق کنیم."

به گفته مقام‌های وزارت صحت عامه افغانستان، از یک ماه به این سو، بیش از دو صد و هفتاد هزار تن در سراسر کشور واکسین شده‌اند.

به اساس معلومات وزارت صحت عامه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۵ تن به ویروس کرونا مبتلا، ۲۷۴ تن بهبود یافته و ۱۳ تن جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG