لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

واکنش‌های بین‌المللی به رویداد خونین دشت برچی


خانمی که در انفجار منطقه دشت برچی زخمی شده در حال انتقال به شفاخانه
خانمی که در انفجار منطقه دشت برچی زخمی شده در حال انتقال به شفاخانه

سازمان همکاری اسلامی با نشر اعلامیۀ حمله روز شنبه بر دشت برچی شهر کابل را شدیداً محکوم کرده و آنرا یک رویداد تروریستی خوانده است.

در این حمله که دانش آموزان مکتب "سیدالشهدا" هدف قرار گرفتند، بیش از ۵۰ تن کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

یوسف بن احمد العثیمین رئیس سازمان همکاری اسلامی با نشر اعلامیه‌ای تاسف عمیقش را در مورد این رویداد ابراز کرده و موقف این سازمان را در برابر هرنوع خشونت و اعمال تروریستی تکرار کرده و گفته که چنین رویدادها بدون در نظرداشت انگیزه و علل آن قابل پذیرش نیستند.

سازمان همکاری اسلامی همبستگی خود با افغانستان در مبارزه با تروریسم را هم ابراز کرده است.

در انفجار موتر بمب‌گذاری شده در مقابل مکتب سیدالشهدا واقع در منطقه دشت برچی شهر کابل روز شنبه (۱۸ ثور) رخ داد بیشتر دانش آموزان دختر جان باختند، مسلمانان شیعه مذهب بیشترین ساکنان منطقه دشت برچی را تشکیل می‌دهند.

قبل از این نیز تجمعات، مراکز ورزشی، آموزشی و مساجد شیعیان در غرب شهر کابل هدف حملات قرار گرفته اند.

حمله بر طرفداران جنبش روشنایی، انفجارهای مرگبار بر مراکز تعلیمی موعود و کوثردانش، انفجار در مساجد امام زمان و باقرالعلوم و حمله بر کلپ ورزشی میوند از رویدادهای خونین اند که در غرب کابل رخ داده.

یک دانش آموز مکتب که در انفجار موتربمب گذاری شده در منطقه دشت برچی شهر کابل زخمی شده برای درمان به شفاخانه منتقل شده است.
یک دانش آموز مکتب که در انفجار موتربمب گذاری شده در منطقه دشت برچی شهر کابل زخمی شده برای درمان به شفاخانه منتقل شده است.

صدها تن در این رویداد ها کشته و زخمی شده اند که بیشتر شان مسلمانان شیعه بودند.

مسئولیت بیشتر حملات بر مراسم و مناطق شیعه نشین افغانستان را گروه داعش به عهده گرفته.

در همسایگی افغانستان، ایران هم حمله بر دشت برچی کابل را شدیداً محکوم کرده.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیروز در توییترش نوشت که قتل دختران بی‌گناه مکتب در کابل آنها را خشمگین ساخته.

او افزوده که گروه داعش با هدف قراردادن کودکان یکبار دیگر نشان داد که اسلام و مسلمان را تحقیر می‌کند.

آقای ظریف با ابراز غمشریکی با خانواده‌های قربانیان حمله روز شنبه خواستار پایان برادر کُشی در افغانستان شده و گفته که باید بطور مشترک داعش را ریشه کن ساخت.

در ادامه واکنش‌ها، رهبر کاتولیک‌های جهان هم با دولت و مردم افغانستان بخاطر حمله بر دشت برچی کابل ابراز غمشریکی کرده.

پاپ فرانسس در سخنرانی دیروزش در واتیکان گفت: "بیایید همچنان برای قربانیان حملۀ تروریستی دیروز در کابل دعا کنیم، این یک عمل غیر انسانی بود که بسیاری از دختران را در حال خارج شدن از مکتب هدف قرار داد. بیایید برای هر یکی از آنها و برای خانواده‌های آنها دعا کنیم. خداوند صلح را در افغانستان بیاورد."

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان
پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان

با آن که مقام‌های افغان طالبان را مسئول حملۀ روز شنبه کابل خوانده اند اما این گروه با نشر اعلامیه‌ای دست داشتن در این رویداد را کرده.

از سوی دیگر وزارت خارجه هند دیروز با نشر اعلامیه‌ای با تقبیح حمله روز شنبه کابل گفته که هدف قراردادن دانش آموزان دختر در حقیقت حمله بر آینده افغانستان است.

در اعلامیه آمده که عاملان این رویداد واضحاً در پی از بین بردن دستاوردهای دو دهه گذشته در افغانستان اند.

اس جی شنکر وزیر خارجه هند
اس جی شنکر وزیر خارجه هند

به گفتۀ وزارت خارجه هند، حمله دشت برچی یکبار دیگر روی نیاز فوری بر ازبین بردن پناهگاه‌های تروریستان و برقراری آتش‌بس سرتاسری تاکید می‌ورزد.

پیش از این دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان "یوناما"، ماموریت اتحادیه اروپا و سفارت بریتانیا در کابل هم واکنش تند شانرا در مورد حمله بر مکتب دخترانه در دشت برچی کابل ابراز کردند.

XS
SM
MD
LG