لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

اشرف غنی به طالبان: اگر کشتار افراد بیگناه را متوقف نکنید سخت ضربه خواهید دید


محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان (وسط) با معاونینش امرالله صالح (چپ) و سرور دانش
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان (وسط) با معاونینش امرالله صالح (چپ) و سرور دانش

رئیس جمهوری افغانستان در واکنش به حمله دشت برچی کابل و برخی رویدادهای مرگبار دیگر در کشور روز سه‌شنبه را عزای عمومی اعلام کرده و همچنین به گروه طالبان هشدار داد.

او در بیانیه ویدیویی خود که دیروز یکشنبه (۱۹ ثور) از صفحه ارگ ریاست جمهوری نشر شد در حضور دو معاون خود گفت: "در حالی که تعهد جمهوری اسلامی افغانستان را برای رسیدن به یک صلح عادلانه و پایدار تکرار می‌کنم، طالبان باید درک کنند که از راه جنگ به اهداف شوم شان رسیده نمی‌توانند و اگر از کشتار مردم بیگناه ما دست نکشند نه تنها که نفرت مردم در برابر آنها افزایش می‌یابد بلکه از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی ما هم در هر گوشه و کنار کشور سخت ضربه خواهند دید."

گروه طالبان دست داشتن در رویداد اخیر دشت برچی کابل را رد کرده و آنرا محکوم کرده است.

اما رئیس جمهور غنی در سخنان دیروزش گفت که گروه‌های به گفته او "جهل و تاریک" گاهی به نام طالب و گاهی هم به نام داعش مردم افغانستان را می‌کُشند.

حمله موتر بمب روز شنبه در پیشروی مکتب سیدالشهدا زمانی رخ داد که دختران دانش آموز پس از رخصتی به سوی خانه های شان روان بودند.

در این حمله به گفته وزارت داخله حداقل ۵۰ تن کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند اما خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های افغان که نخواسته اند نام‌های شان گرفته شود گفته که شمار کشته شده‌های این رویداد تا ناوقت یکشنبه ۶۸ نفر و زخمی‌ها ۱۶۵ تن رسیده است.

زخمی‌های این رویداد به شفاخانه های مختلف شهر کابل منتقل شدند و تحت تداوی قرار دارند. زهرا یکی از زخمی‌های این رویداد است که چشم دید خود را به رویترز چنین قصه کرده: "همراه همصنفی خود بودم، همصنفی مه شهید شد ده دقیقه بعد چندین انفجار شد، غالمغال بود هر طرف خون بود و هیچ چیز را درست دیده نمی‌توانستم."

قربانیان حملات دشت برچی به گونه دسته جمعی به خاک سپرده شدند
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:14 0:00

از سوی دیگر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در واکنش به رویداد اخیر دشت برچی کابل، خواهان برقراری فوری آتش‌بس شده است.

این کمیسیون روز گذشته با نشر اعلامیۀ از سازمان ملل متحد خواسته که در مورد کشتارغیرنظامیان در افغانستان خاموش نماند و با گماشتن یک تیم ویژه برای شناسایی عاملین همچو رویدادها تلاش‌های بیشتر کند.

اعلامیه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از سازمان ملل متحد همچنین خواسته برای جلوگیری از تکرار رویدادهای مشابه و مصونیت افراد ملکی هرچه زودتر دست بکار شود.

حملۀ دشت برچی کابل برعلاوه واکنش تند مقام‌ها، واکنش تند افراد متعدد از اقشار مختلف جامعه را در پی داشت.

بسیاری‌ها از گروه طالبان خواستند که دست از جنگ بکشند و به خواست آنها که برقراری آتش‌بس است پاسخ بدهد.

محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان
محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان

از میان مقام‌های افغان، محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان که در راس یک هیئت با سارنوالان محکمه جزایی بین‌المللی دیدار کرد از این سارنوالان خواست تا روند تحقیق در مورد اتهامات جرایم جنگی در افغانستان را از رویداد اخیر دشت برچی آغاز کنند.

آقای اتمر روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری آنلاین از هاگ برعلاوه دیگر مسایل در مورد حملۀ اخیر دشت برچی کابل گفت: "جنایت دشت برچی را که خانم بنسوده لوی سارنوال محکمه جزایی بین‌المللی شنیدید متاثر شدند ما گفتیم که افغانستان حاضر است تا از شما تقاضا بکند تا یکجای کار بکنیم و شروع تحقیقات مشترک را هم از رویداد دشت برچی بکنیم و به این ترتیب به مرتکبین این جنایت پیام قوی برسد که شما از پنجه قانون دور نخواهید ماند."

با وصف تلاش‌های صلح، سطح خشونت‌ها در افغانستان از چندی به اینسو شدت گرفته است.

درگیری‌های هفته گذشته در هلمند، چندین هزار خانواده را مجبور به ترک مناطق شان کرد. حمله مرگبار بالای محصلین در لوگر و سپس حمله مرگبار دیگر بر دانش آموزان دختر در دشت برچی کابل به عنوان نمونه های از افزایش خشونت در افغانستان یاد می‌شوند.

گروه طالبان دست داشتن در حملۀ های لوگر و دشت برچی کابل را رد کرده اما این گروه تاخیر در خروج همۀ نیروهای امریکایی در اول ماه می از افغانستان را تخطی توافق‌نامه دوحه میان طالبان و واشنگتن خوانده و هشدار داده که راه برای هرنوع اقدام از سوی جنگجویان این گروه باز است.

XS
SM
MD
LG