لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۰

همراهان یک بیمار فوت شده، کارکنان صحی را لت‌وکوب و تجهیزات را تخریب کردند


لوحه شکسته بخش عاجل شفاخانه علی جناح در غرب شهر کابل. همراهان یک بیمار فوت شده مبتلا به کرونا کادر طبی را لت و کوب و برخی تجهیزات طبی شفاخانه علی جناج را تخریب کردند.
لوحه شکسته بخش عاجل شفاخانه علی جناح در غرب شهر کابل. همراهان یک بیمار فوت شده مبتلا به کرونا کادر طبی را لت و کوب و برخی تجهیزات طبی شفاخانه علی جناج را تخریب کردند.

رحیمه حیدری پرستار بخش عاجل کووید۱۹ شفاخانه علی جناح است.

او به رادیو آزادی می‌گوید پس از چاشت روز پنجشنبه (۱۳ جوزا) پس از آنکه یک بیمار مبتلا به کووید۱۹ به علت وخامت وضعیت جان باخت، همراهان بیمار بر کادر پزشکی بخش عاجل این شفاخانه حمله‌ور شدند.

به گفته خانم حیدری ۱۶ پزشک، پرستار و خدمه این شفاخانه مورد لت و کوب قرار گرفتند و برخی تجهیزات پزشکی نیز تخریب شده است، آماری که از سوی وزارت صحت عامه تا کنون تأیید نشده است: "دیروز ساعت دو بجه یک مریض ما فوت کرد بعد از آن پایوازان مریض تمام همکاران ما را لت و کوب کردند، دستگاه ریگراتور و پایه سیرم و تمام تجهزات طبی ما را میده کرد، گرچه تمام امکانات طبی بود و خدمت‌شان شد، مرگ زندکی به دست خداوند است."

وحید مجروح سرپرست وزارت صحت عامه در صفحه فیسبوک خود با نشر عکس‌هایی از تخریب تجهیزات بخش عاجل شفاخانه علی جناح نوشت: "آنچه شکست و ریخت، بیت‌المال بود، آنکه لت و کوب شد کسی بود که تا آخرین نفس در خدمت بیمار تو بود. هم‌وطن این انصاف نیست."

در دو هفته اخیر موج سوم ویروس کرونا در کشور به شدت در حال گسترش است.

بر اساس آمار وزارت صحت عامه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۱۰ تن در سراسر کشور به بیماری کووید‌۱۹ مبتلا شده و از این میان ۳۶ تن جان باخته اند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری کشور در پیامی ناوقت پنجشنبه با وضع محدودیت‌ های شدید مخالفت کرد.

آقای غنی در این پیام گفته است، موج سوم همزمان با فصل برداشت میوه‌ها از سوی دهقان‌ها است و وضع محدودیت‌های شدید، روزی خانواده‌های زیادی را قطع خواهد کرد: "حکومت افغانستان می‌خواهد برای جلوگیری از گسترش موج سوم کرونا برخی اقدامات را روی دست گیرد و محدودیت‌ها را وضع کند اما موج سوم در زمانی است که حاصلات دهقانان زحمت‌کش ما در حال رسیدن است و همچنان افراد زیادی از این روش روزانه نفقه پیدا می‌کنند، بر این اساس وضع محدودیت‌های شدید مردم را به مشکلات زیادی مواجه می‌کند. تلاش ما این است تا از تاثیرات منفی کرونا بر زندگی عادی مردم تا حد زیادی جلوگیری کنیم."

در همین حال ایالات متحده قرار است تا آخر ماه جون ۸۰ میلیون دوز واکسین ساخته شده این کشور را به کشورهای نیازمند کمک کند.

راس ویلسون سرپرست سفارت امریکا در افغانستان در توییتی گفته است که این کشور به مشارکت پایدار خود با افغانستان متعهد است به ویژه در شرایطی که موج سوم ویروس کرونا در این کشور همه گیر شده، واکسین کووید۱۹ را به این کشور کمک می‌کنند.

در گزارشی که از سوی کاخ سفید به همین منظور منتشر شده آمده است که این کشور نزدیک به هفت میلیون دوز واکسین کرونا را به کشورهای آسیایی چون افغانستان، هند، پاکستان، بنگلادش، نیپال، و برخی دیگر کشورها کمک می‌کند.

رئیس جمهور غنی همچنان گفته است که تلاش می‌کنند تا به شمول چین از برخی دیگر کشورها واکسین دریافت کنند و در صورت نیاز از بودجه ملی واکسین خریداری خواهد شد.

این درحالی است که همه‌گیری کرونا در کشور تا اکنون ۷۷۹۶۳ تن را مصاب ساخته و جان ۳۱۰۴ تن دیگر را گرفته است.

XS
SM
MD
LG