لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۳

مشکل کمبود آکسیجن در افغانستان؛ وزارت صحت: در مصرف آکسیجن اسراف می‌شود


یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان جاپان
یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان جاپان

وزارت صحت عامه افغانستان گفته که ویروس کرونا در این کشور رو به افزایش گذاشته و کمبود آکسیجن به چالش جدی تبدیل شده است.

مقام‌های این وزارت گفته اند که موج سوم ویروس کرونا در این کشور در مقایسه با موج اول و دوم آن جدی‌تر و رو به صعود است.

وحید مجروح، سرپرست این وزارت روز چهارشنبه (۱۹ جوزا) در یک نشست خبری در کابل گفت که میزان ابتلا به ویروس کرونا و تلفات آن نگران‌کننده است.

آقای مجروح گفت که هنوز هیچ بیمار کووید ۱۹ بی‌ آکسیجن نمانده، اما انتقاد کرد که بیشتر آکسیجن در مراکز صحی خصوصی به گونه بی‌رویه به مصرف می‌رسد: "سکتور خصوصی تولید آکسیجن کابل ۷ شرکت است که در ۲۴ ساعت ۳۸۵۰ بالون آکسیجن تولید می‌کنند. از این بالون‌ها ۲۰۰-۳۰۰ آن به شفاخانه افغان‌جاپان داده می‌شود و حدود ۲۰-۳۰ بالون به شفاخانه جناح و شفاخانه قصبه داده می‌شود. متباقی آن به گونه پرچون به فروش می‌ر سد، یا احتکار می‌شود یا به شفاخانه‌های خصوصی فروخته می‌شود. در شفاخانه‌های خصوصی در مصرف آن اسراف صورت می‌گیرد."

وحید مجروح سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان
وحید مجروح سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان

آقای مجروح افزود که چهار دستگاه تولید آکسیجن که از استرالیا و امارات متحده عربی وارد شده، تا فردا در کابل به فعالیت آغاز می‌کنند و دو دستگاه دیگر در ولایت‌های لغمان و کنر نیز تا دو روز فعال خواهند شد.

به گفته او، دو دستگاه تولید آکسیجن در ولایت‌های غزنی و دایکندی نیز فعال شده است.

به گفته سرپرست وزارت صحت عامه، در هفته گذشته ۶۲۸۳ مورد مثبت ویروس کرونا در افغانستان ثبت شد در حالی که در یک هفته اخیر این آمار به ۱۰۰۲۴ رسیده است.

آقای مجروح گفت که قرار است یونیسف به کمک بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی فردا پنجشنبه ۱۰ دستگاه تولید آکسیجن از ترکیه وارد کابل کند و تا نزدیک به دو ماه آن را فعال سازد.

اما او گفت که اگر این دستگاه‌ها در اختیار حکومت قرار گیرد، وزارت صحت عامه افغانستان متعهد است که تا دو هفته همه آنها را آماده تولید آکسیجن کند.

در همین حال عزت‌الله اکبری مسئول رسانه‌های موسسه دیدبان حقوق بشر و رسانه‌ها گفته که کمبود آکسیجن اکنون یکی از جدی‌ترین چالش‌ها است و در حال حاضر از ۳۰ کارخانه تولید آکسیجن در افغانستان، ۱۵ آن غیر فعال شده‌اند: "فابریکه‌های خصوصی که آکسیجن تولید می‌کنند گفته‌اند که نبود برق، جای مناسب و عدم همکاری حکومت مشکل اساسی آنها است. دسترسی بیماران کووید ۱۹ به آکسیجن و خدمات صحی حق بشری مردم است و در این وضعیت بحران کرونا باید با آنها کمک بیشتر صورت گیرد."

این در حالی است که براساس تفاهمنامه میان وزارت صحت عامه و اداره هلال احمر افغانی، این اداره گفته که در تمام ولایت‌های افغانستان در بخش صحی به‌ویژه در زمینه تهیه آکسیجن و عملی کردن واکسین ویروس کرونا همکاری می‌کند.

بیماران مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان جاپان
بیماران مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان جاپان

موج سوم ویروس کرونا بیشترین موارد ابتلا و تلفات را در افغانستان داشته است. براساس آمار وزارت صحت عامه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۴۳ تن به این ویروس مبتلا شده و ۵۱ تن جان داده‌اند.

اما سرپرست وزارت صحت عامه گفته که ارزیابی این وزارت در مکتب‌ها و پوهنتون‌های ۵ ولایت براساس آزمایش سریع که در دیگر کشورها نیز انجام می‌شود، نشان می‌دهد که ۲۸-۳۲ درصد شاگردان مکاتب و محصلان به ویروس کرونا مبتلا هستند و آمار افراد مبتلا به ویروس کرونا و تلفات ناشی از آن، به مراتب بیشتر از آمار رسمی در این کشور است.

XS
SM
MD
LG