لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۲

دستگاه تولید آکسیجن در شفاخانه کووید-۱۹ شیدایی هرات نصب می‌شود


آرشیف، بیمار کرونا در افغانستان
آرشیف، بیمار کرونا در افغانستان

مسوولان صحی هرات بسترهای بیشتری را برای درمان و مراقبت بیماران کووید-۱۹ تدارک می‌بخشند، تا جلو بلند رفتن آمار تلفات را بگیرند.

این مسوولان می‌گویند که دستگاه تولید آکسیجن برای ۶۵ بستر به زودی در شفاخانه کووید شیدایی هرات نصب می‌شود، تا کمبود آکسیجن رفع شود.

نفس‌های مریضان با وضعیت وخیم کرونا، بستگی به دستگاه‌های وینتلاتور دارد. زهرا ۴۰ ساله روزهای بهبودی کرونا را در مرکز درمانی کووید شیدایی سپری می‌کند.

خواهر زهرا در اثر ابتلا به کرونا جان باخت و مراقبت از خواهرش، وی را نیز به این ویروس همه‌گیر مبتلا کرد.

زهرا می‌گوید: "نفس تنگ، کمر درد، سردرد و پادرد در دوران کرونا بودم. مهربانی خدا صحت ما کمی خوب شده و داکتر صاحب‌ها خیلی کوشش کردند و مشکلات ما را برطرف کردند."

آرشیف، بیماران کرونا در افغانستان
آرشیف، بیماران کرونا در افغانستان

مسوولان صحی هرات می‌گویند که در موج سوم شیوع کرونا بی‌پروایی هراتیان به بلندترین حد رسیده و کمتر کسی ماسک می‌پوشد و نکات صحی را مراعات می‌کند.

ابراهیم ۵۰ ساله کرونا را جدی نمی‌گرفت و حالا به این ویروس مبتلا شده است. او ساکن اصلی ولسوالی پشتون زرغون است و به دشواری نفس می‌کشد.

ابراهیم افزود: "من ۲۰ روز می‌شود که به کرونا مبتلا شدم و خیلی به سختی این دوران تیر شد. خیلی مریضی سختی بود و داکتر صاحب‌ها خیلی برای ما خدمت کردند."

در حدود ۱۸۰ مریض مبتلا به کرونا در شفاخانه‌های کووید هرات بستری هستند، اما کمبود آکسیجن مشکلی اصلی است.

اما محموله ۲۰ تُنی آکسیجن کمکی ایران وارد هرات شده و به شفاخانه‌های کووید توزیع می‌شود.

آصف کبیر، معاون صحت عامه هرات از بلندبردن ظرفیت شفاخانه کووید شیدایی و هم چنین نصب دستگاه تولید آکسیجن در این شفاخانه خبر می‌دهد.

آرشیف، دستگاه تولید آکسیجن در شفاخانه افغان جاپان در کابل
آرشیف، دستگاه تولید آکسیجن در شفاخانه افغان جاپان در کابل

کبیر گفت: "بحث انکشاف کووید شیدایی تا ۱۸۰ بستر افزایش پیدا می‌کند و ما خط تولید آکسیجن را فعال می‌کنیم و دستگاه تولید آکسیجن برای ۶۵ مورد نیاز می‌تواند، آکسیجن تولید کند."

هرات کانون شیوع کرونا در سطح افغانستان است و به روایت مسوولان صحی، آمار مبتلایان کرونا به بیش از ۱۰ هزار و ۷۰۰ تن رسیده که از این میان، نزدیک به ۵۰۰ تن جان باختند.

اما برخی از آگاهان به این باورند که این آمار واقعی مبتلایان و فوتی‌ها نیست؛ چرا که به گفتۀ آنان بسیاری موارد به صورت رسمی ثبت نشده است.

XS
SM
MD
LG