لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۴

سازمان صحی جهان: واکسین‌ها در برابر نوع دلتای کرونا خیلی موثر است


واکسین کرونا
واکسین کرونا

سازمان صحی جهان می‌گوید که واکسین‌ها در برابر نوع دلتای ویروس کرونا هم خیلی مؤثر است.

اما این سازمان گفته که ویروس دلتا یا نوع جهش یافتۀ ویروس کرونا در هند امکان دارد، در برابر واکسین تا حدی مقاومت داشته باشد.

ماریا ون کِرخوف، یک کارشناس سازمان صحی جهان می‌گوید که برخی شواهد نشان دهندۀ کاهش مؤثریت واکسین در برابر ویروس نوع دلتا است.

نوع دلتا ی ویروس کرونا برای نخستین بار در هند شناسایی شد.

بیماران کووید-۱۹ در هند
بیماران کووید-۱۹ در هند

اما خانم کرخوف گفت که واکسین‌ها در کاهش حالات شدید بیماری و مرگ و میر از جمله در برابر ویروس نوع دلتا موثر اند.

این متخصص سازمان صحی جهان امروز سه‌شنبه (۲۲ جون) گفت: "در حالی که شاهد کاهش موثریت واکسین هستیم، اما دیده شده که واکسین‌ها در میزان شدت بیماری و مرگ و میر مشمول ضد کووید نوع جهش یافته (دلتا)، مؤثر است."

بریتانیا در اوایل این ماه به علت شیوع ویروس نوع دلتا مرحله بازگشایی کار و بار و مکان‌های عامه را چهار هفته به تأخیر انداخت.

در حال حاضر، موارد مثبت نوع هندی ویروس کرونا از پرتگال گرفته تا روسیه روبه به افزایش بوده است.

در ایالات متحده، جایی که اکثریت واکسین شده، مقام‌های صحی می‌گویند که نوع دلتا در تابستان ممکن است بر بخشی صحی این کشور به نوعی فشاری وارد کند.

واکسیناسیون کرونا در امریکا
واکسیناسیون کرونا در امریکا

هر چند، عفونیت و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا به دلیل واکسین در ایالات متحده کاهش یافته، اما شواهد روز افزونی همه‌گیری ویروس جهش یافته کرونا در میان افرادی که واکسین نشده، دیده شده.

در اسرائیل، مقام‌های صحی خواستار واکسیناسیون نوجوانان از سن ۱۲ تا ۱۵ سال شده‌اند. این در حالیست که نگرانی‌ها از همه‌گیری انواع ویروس کرونا در اسرائیل افزایش یافته است.

۵۵ درصد مردم اسرائیل در برابر کووید-۱۹ واکسین شده‌اند، واکسین فایزر بایو-ان‌تیک.

بلومبرگ می‌گوید٬ یک مطالعه نشان می‌دهد که موارد مثبت نوع دلتا ویروس کرونا در ساحاتی که تعداد واکسین شده‌ها کم اند، خیلی سریع شیوع می‌کند.

XS
SM
MD
LG