لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۵

داکتران و کارمندان صحی: اعضای خانواده‌های ما باید واکسین کرونا شوند


شماری از داکتران و کارکنان صحی در شفاخانه اختصاصی معالجوی بیماری ویروس کرونا در هرات
شماری از داکتران و کارکنان صحی در شفاخانه اختصاصی معالجوی بیماری ویروس کرونا در هرات

شماری از داکتران و کارمندان صحی گفته اند که خانواده‌های‌شان واکسین کرونا نگرفته و با خطر ابتلا به این ویروس رو به رو اند.

به گفته آنها، داکتران و کارمندان صحی حامل انتقال ویروس کرونا به خانه‌های خود بوده و باید به اعضای خانواده‌های‌شان هرچه زودتر واکسین فراهم شود.

ننگیالی نرس شفاخانه محمدعلی جناح دو هفته پیش به دلیل ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان داد.

عبدالودوود برادر او می‌گوید که ننگیالی چندین سال در شفاخانه‌های گوناگون شهر کابل به عنوان نرس کار کرده بود.

او می‌گوید که ننگیالی پس از نزدیک به یک ماه مبارزه با بیماری کووید۱۹ جان داد: "داکتر ننگیالی حالا هم وظیفه داشت و در هنگام نوکری وضعیتش خراب شد و به خانه آمد. نزدیک به دو هفته با این بیماری مبارزه کرد. دو هفته پیش در شفاخانه محمد علی جناح ساعت هشت شب جان داد."

ننگیالی ۳۵ سال داشت، عروسی کرده بود و دو فرزند چهارساله و دو نیم ساله به نام‌های فردوس و راشد از او بجا مانده اند.

عبدالودود برادر ننگیالی افزوده است که او در خانه کرایی زندگی می‌کرد و خانواده‌اش حالا با وضعیت بدی اقتصادی رو به رو است: "در مورد وضعیت اقتصادی خانواده‌اش باید گفت در صورت که کارمند دولت شانزده یا هفده و نیم هزار افغانی معاش داشته باشد کرایه خانه هم بدهد پس چه وضعیتی خواهد داشت. از دولت خواست ما این است که بخاطر کودکانش معاش او را بپردازد."

یک داکتر در شفاخانه افغان جاپان در کابل
یک داکتر در شفاخانه افغان جاپان در کابل

وزارت صحت عامه افغانستان گفته که موج سوم کرونا در افغانستان جان سه داکتر و کارمند صحی را گرفته است. به گفته این وزارت از آغاز شیوع ویروس کرونا تا اکنون در این کشور ۱۰۲ داکتر و کارمند صحی جان داده اند.

در همین حال شماری از داکتران و کارمندان صحی گفته اند که هنوز اعضای خانواده‌های‌شان واکسین نشده و با خطر جدی ویروس کرونا رو به رو هستند.

فیاض قلندری یکی از آنها در این مورد به رادیو آزادی گفت: "در مورد واکسین خانواده‌های کارمندان صحی وزارت صحت عامه هنوز کدام برنامه ندارد. کارمندان صحی انتقال دهنده ویروس کرونا به خانواده‌های خود هستند و حتی برخی اعضای خانواده‌های آنها به این ویروس مبتلا شده اند."

داکتر ناهید نبوی نیز موضوع مشابهی را مطرح می‌کند و گفته که حتی برخی از اعضای خانواده‌های داکتران و کارمندان صحی به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده اند.

در این حال میرویس علیزی معاون سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان گفته که برای اعضای خانواده‌های داکتران و کارمندان صحی نیز براساس یک برنامه، واکسین صورت خواهد گرفت: "خانواده‌های کارمندان صحی در جمع افراد آسیب پذیر جامعه هستند. براساس یک برنامه در آینده برای آنها نیز واکسین صورت می‌گیرد."

کرونا در افغانستان تا حالا جان بیش از ۴۵۰۰ تن را گرفته اما گفته شده که آمار غیر رسمی قربانیان بیشتر از آن است.

کمبود آکسیجن در شفاخانه‌ها برای بیماران کووید ۱۹ یکی از چالش‌های جدی بوده که با تمام وعده و تلاش‌ها هنوز مرفوع نشده است.

در عین حال روند واکسین کرونا در افغانستان ادامه دارد و امریکا به تازگی گفته که حدود ۳ میلیون دوز واکسین ساخت شرکت جانسون ایند جانسون به این کشور کمک می‌کند.دا

XS
SM
MD
LG