لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۱

راس ویلسن: سکوت طالبان بی تفاوتی این گروه در برابر غیرنظامیان است


راس ویلسن شارژدافیر و سرپرست سفارت امریکا در کابل
راس ویلسن شارژدافیر و سرپرست سفارت امریکا در کابل

انتقاد مقام‌های امریکایی‌ بر طالبان به خاطر عدم آغاز گفت‌وگوهای معنادار صلح افزایش یافته است.

راس ویلسن شارژدافیر و سرپرست سفارت امریکا در کابل شام دیروز دوشنبه (۴ اسد) در حساب توییترش نوشته که سکوت طالبان در برابر آغاز مذاکرات معنادار صلح بی‌تفاوتی این گروه را در مقابل غیرنظامیان افغان نشان می‌دهد.

راس ویلسن گفته که هر روز در افغانستان خون بیشتر ریخته و این کشور بیشتر ویران می شود. او افزوده که با اشتراک در مذاکرات می‌توان جلو خونریزی و ویرانی را گرفت.

آقای ویلسن از چند روز به این‌سو، در توییت هایش به طور متواتر خواستار آتش‌بس شده و از طالبان خواسته که خشونت را فوراً متوقف کنند.

او در توییت دیگرش به ارقام تلفات غیر نظامیان در شش ماه اول سال اشاره کرده که در گزارش دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" انتشار یافته است.

او این را که ۳۲ درصد تلفات ملکی در افغانستان را کودکان تشکیل داده ، دلخراش کننده خوانده است.

همزمان، فرسنگ‌ها دورتر از کابل لیندسی گراهام سناتور امریکایی از حزب جمهوریخوا حمایت نیروهای هوایی امریکا از قوت‌های افغان را در پیروزی بر گروه طالبان ضروری دانسته است.

لیندسی گراهام سناتور پیشتاز امریکایی از جمهوریخواه
لیندسی گراهام سناتور پیشتاز امریکایی از جمهوریخواه

گراهام روز یکشنبه در توییترش نوشته که خرسند است، امریکا نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را حمایت هوایی می کند. به گفته او اگر چنین ادامه یابد، حکومت افغانستان هم در میدان جنگ و هم در میز مذاکره بر طالبان موفقیت بدست می‌آورد.

لیندسی گراهام افزود، اداره رئیس جمهور بایدن باید طالبان را بفهماند که حمایت امریکا از قوای افغان بدون وقفه دوام خواهد کرد.

این سناتور پیشتاز حزب جمهوریخواه امریکا همچنان این نگرانی را ابراز داشت که اگر حمایت نیروهای هوایی امریکا نباشد، زنان افغان روزهای پُر خطری را در پیش خواهند داشت.

سناتور لیندسی گرام، با این سخنان دیروز دوشنبه جنرال کنت مکنزی قوماندان فرماندهی مرکزی ایالات متحده در شرق میانه "سنتکام" همزمان است که از دوام حملات هوایی به حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان اطمینان داده: "ایالات متحده حملات هوایی خود در حمایت از نیروهای افغانستان را در روزهای اخیر افزایش داده و ما آماده‌ایم که سطح این پشتیبانی را در صورت ادامه حملات طالبان بالاتر ببریم."

مکنزی: حمله های هوایی در پشتیانی از نیروهای افغان موثر اند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:08 0:00

این مقام ارشد نیروهای امریکایی افزود، روزهای دشواری در پیش است، اما مسیری هم است که این جنگ را به سوی یک توافق سیاسی هدایت می‌کند.

در همین حال مقام‌های افغان می‌گویند، صلح به یک موقف قوی نیاز دارد.

در صورتی که طالبان به صلح تن در نه دهند، نیروهای افغان جلو آنها را می‌گیرند و علیه آنها می‌ایستند.

در ضمن، وزارت دفاع افغانستان از این اقدام امریکا استقبال کرده است.

اما گروه طالبان دیشب در پیامی به رادیو آزادی حملات نیروهای هوایی امریکا را خلاف توافق‌نامۀ صلح دوحه خوانده است.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه
محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر در پیام خطاب به نیروهای امریکایی گفت: "به تعهدات خود در توافق‌نامه دوحه پایبند بمانید. اگر واقعاً به تعهدات خود عمل می‌كنید، آنچه را كه در توافق‌نامه دوحه متعهد شده اید، انجام دهید. مطمئن باشید كه مشكلات حل می‌شود. اینکه از توافق تخطی می‌شود، مشکلاتی هم پیش خواهد آمد. ما از خاک خود دفاع می‌کنیم. این ظلم بزرگی است که شما از کشورهای دیگر می‌آید و کشور ما را بمباران می‌کنید."

او افزود که طالبان برای گفت‌وگوها آماده اند.

به گفته نعیم، در نتیجه این گفت‌وگوها است که مذاکرات بین افغان‌ها آغاز و نیروهای خارجی از کشور خارج شدند.

XS
SM
MD
LG