لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۵

کنت مکنزی: حملات هوایی امریکا در صورت ادامه حملات طالبان افزایش می‌یابد


جت های جنگی قوای هوایی ایالات متحده امریکا
جت های جنگی قوای هوایی ایالات متحده امریکا

در پی تشدید جنگ در افغانستان و سقوط ده‌ها ولسوالی در ولایت‌های مختلف به دست طالبان، امریکا همزمان با تداوم خروجش از آغاز حملات هوایی‌اش بر مواضع طالبان خبر داد.

حملات هوایی نیروهای امریکایی اواخر هفتۀ گذشته در ولایت‌های کندهار و هلمند انجام شد و طالبان نیز تأیید کردند که در نتیجه این حملات تلفاتی به این گروه وارد شده است.

پس از این حملات جنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحدۀ امریکا در شرق میانه به روز یک‌شنبه (۳ اسد) در کابل به خبرنگاران گفت که کشورش حملات هوایی‌اش را در حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان افزایش داده است: "ایالات متحده حملات هوایی خود در حمایت از نیروهای افغانستان را در روزهای اخیر افزایش داده و ما آماده‌ایم که سطح این پیشتیبانی را در صورت ادامه حملات طالبان بالاتر ببریم."

جنرال کنت مکنزی
جنرال کنت مکنزی

آقای مکنزی‌ گفته است که در صورت نیاز حمله‌های هوایی نیروهای امریکایی حتا پس از سی و یکم ماه اگست سال روان و پس از خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان ادامه خواهند داشت.

جنرال مکنزی تأکید کرد که امریکا به حمایت تسلیحاتی و لوژستیکی‌اش از نیروهای دفاعی افغانستان به شمول افزایش قابلیت نیروهای هوایی این نیروها ادامه خواهد داد.

این مقام ارشد نیروهای امریکایی افزود، "روزهای دشواری در پیش است، اما مسیری هم است که این جنگ را به سوی یک توافق سیاسی هدایت می‌کند."

در همین حال وزارت دفاع افغانستان از این اقدام امریکا استقبال می‌کند.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

فواد امان، معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: "وزارت دفاع افغانستان از ادامۀ کمک و همکاری جامعۀ جهانی به خصوص ایالات متحدۀ امریکا به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در راستای مبارزه با تروریزم استقبال می‌کند و بدون شک کمک و همکاری ایالات متحده در جنگ با تروریزم خیلی موثر است."

گروه طالبان به تازگی در پیوند به اظهارات جنرال مکنزی چیزی نگفته، اما پیش از این در واکنش به حملایت هوایی مواضع این گروه در کندهار و هلمند از سوی نیروهای امریکایی، این حملات را خلاف توافق‌نامۀ صلح دوحه خوانده بود.

در اعلامیۀ طالبان در آن زمان آمده بود که این گونه حملات عواقبی را در پی خواهد داشت.

از سوی دیگر چین و پاکستان توافق کردند که یک استراتژی ۵ فقره‌ای را در پیوند به افغانستان دنبال کنند.

وانگ یی وزیر خارجه چین (راست) با همتای پاکستانی‌اش شاه محمود قریشی
وانگ یی وزیر خارجه چین (راست) با همتای پاکستانی‌اش شاه محمود قریشی

وزیران خارجه هر دو کشور به روز شنبه (۲ اسد) در دیدارشان گفتند که تلاش برای صلح با تمام قدرت به منظور جلوگیری از گسترش جنگ در افغانستان در اولویت پاکستان و چین قرار دارد.

ترویج فعالانهٔ صلح از طریق مذاکرات و گفتگوهای بین الافغانی، کار مشترک در مبارزه با تروریزم، ترویج هماهنگی و همکاری میان همسایه‌های افغانستان و تقاضا از ایالات متحده برای عملی کردن مسئولیت‌هایش در قبال صلح و بازسازی افغانستان، بخش‌های دیگر این استراتیژی خوانده شده است.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان گفته که کشورش از این استراتژی حمایت می‌کند که در بارۀ چگونگی تطبیق آن تصمیم اتخاذ خواهد شد.

این موارد در حالی مطرح می‌شوند که محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در تویتی با اشاره به دیدار مسئول ارتباط این گروه با کشورهای اروپایی و نمایندۀ اتحادیه اروپا در افغانستان نوشته است که سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر باید گزارش‌ها را با بی‌طرفی کامل وپس از بررسی دقیق پیرامون حوادث به نشر بسپارند.

این در حالیست که پیش از این برخی نهادهای مدافع حقوق بشری طالبان را به نقض موارد حقوق بشری در برخی مناطق تحت کنترل‌شان متهم کرده اند.

XS
SM
MD
LG