لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۸

بریتانیا سیستم ردیابی قاچاقبران مواد مخدر از طریق تلفون در افغانستان را متوقف کرد


آرشیف
آرشیف

بریتانیا سیستم ردیابی قاچاقبران مواد مخدر از طریق تلفون را که در چهارچوب وزارت داخله افغانستان فعالیت داشت، متوقف کرده است.

معیین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله می‌گوید، هرچند توقف این سیستم مشکلاتی را در مبارزه با مواد مخدر به وجود آورده، اما حال پولیس مبارزه با مواد مخدر معلومات در رابطه به قاچاقبران را با اجرای عملیات کشفی و استخباراتی جمعآوری می‌کند.

ایالات متحده امریکا و بریتانیا از سال ۲۰۰۳ میلادی به این‌سو حامیان بزرگ برنامه مبارزه با مواد‌ مخدر در افغانستان خوانده می‌شدند.

این دو کشور در کنار تمویل مالی برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر، با جمع‌آوری معلومات استخباراتی در دستگیری قاچاقبران مواد مخدر نیز همکاری می‌کردند، اما به تازه گی بریتانیا یک سیستم مهم جمع‌آوری معلومات در رابطه به فعالیت قاچاقبران را متوقف کرده است.

وحیدالله کلیمزی، معیین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله به رادیو آزادی گفت، سیستم سمع استراق بریتانیا با تعقیب صدا و تلفون قاچاقبران مواد مخدر، در دستگیری آنان و مختل کردن فعالیت شبکه‌های قاچاق خیلی موثر بود.

وحیدالله کلیمزی، معیین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله
وحیدالله کلیمزی، معیین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله

کلیمزی گفت: "ما دو بخش سمع استراق داشتیم که یکی آن‌ را سفارت بریتانیا تمویل می‌کرد و یکی آن را نیز سفارت امریکا. بخشی را که سفارت امریکا تمویل می‌کند، کاملاً فعال است، بخشی را که سفارت بریتانیا تمویل می‌کرد، برای فعلاً آن سیستم را متوقف ساخته است، اما پرسونل ما معلومات را به شکل کشفی و استخباراتی جمع‌آوری می‌کند و فعالیت آنان ادامه دارد. سیستم سمع استراق یک سیستم پیشرفته بود و ما می‌توانستیم که دست‌آورد بیشتر داشته باشیم و نبود آن طبعاً در دست‌آوردهای ما کاهش به‌وجود می‌آورد."

وزارت امور داخله ادعا می‌کند که بیش از ۷۰ درصد مواد مخدر در مناطق تحت نفوذ طالبان کشت و تولید می‌شود و هم‌زمان با پایان اشتراک نیروهای خارجی در عملیات مبارزه با مواد مخدر‌، قوت‌های هوایی اردوی افغانستان نیز در جنگ مصروف اند.

از همین‌رو، عملیات هوایی بر کارخانه‌های تولید مواد مخدر به پایین‌ترین حد آن رسیده است.

بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل در رابطه به وضعیت مواد مخدر در جهان، هنوز نیز ۸۵ درصد ترياک جهان در افغانستان تولید می‌شود.

خالد پشتون، عضو قبلی ولسی جرگه با اشاره به تمویل مالی گروه‌های تروریستی از پول مواد مخدر و زیان‌‌های صحی آن به جامعه جهانی، مبارزه با مواد مخدر را یک مسوولیت مشترک می‌داند و خواهان سهم‌گیری جامعه جهانی در این مبارزه است.

خالد پشتون، عضو قبلی ولسی جرگه
خالد پشتون، عضو قبلی ولسی جرگه

پشتون می‌گوید: "از ماه می سال ۲۰۲۱ میلادی که در مورد خروج جامعه جهانی از افغانستان فیصله صورت گرفت، اداره‌‌های مهم خارجی که یکی از آن‌ها اداره مبارزه با مواد مخدر بود، آنان نیز از افغانستان خارج شدند. از سوی دیگر، سیستم حساسی را که آنان در بخش دستگیری قاچاقبران مواد مخدر به کار می‌گرفتند، این سیستم ازبین رفته است. پس در مجموع زیان این کار به افغانستان می‌رسد و با این کار تعداد معتادان در جهان بیشتر خواهد شد و در افغانستان نیز تعداد معتادان چند برابر خواهد شد."

توقف همکاری‌های کشفی و استخباراتی بریتانیا در بخش مبارزه با مواد مخدر در حالی است، که بیش از ۸۰ درصد کمک‌های مالی خارجی در بخش تداوی معتادان مواد مخدر نیز کاهش یافته و جامعه جهانی برای سال آینده مالی هیچ کمکی در این بخش تعهد نکرده است.

XS
SM
MD
LG