لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۱

سازمان ملل متحد: وضعیت افغانستان نباید به 'یک فاجعه بشری' تبدیل شود


ادارۀ امور مهاجرین سازمان ملل متحد می‌گوید، نمی‌توان اجازه داد که وضعیت افغانستان به "یک فاجعه بشری" تبدیل شود.
ادارۀ امور مهاجرین سازمان ملل متحد می‌گوید، نمی‌توان اجازه داد که وضعیت افغانستان به "یک فاجعه بشری" تبدیل شود.

ادارۀ امور مهاجرین سازمان ملل متحد می‌گوید، نمی‌توان اجازه داد که وضعیت افغانستان به "یک فاجعه بشری" تبدیل شود.

قرار است سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۳ سپتمبر یک کنفرانس بزرگ جمع آوری کمک‌های مالی را در ژینو برای کمک به حل بحران بشری پیش رو در افغانستان، دایر کند.

خبر گزاری دی. پی.‌ای جرمنی از قول استفن دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد می‌نویسد که در اعلامیه‌ای که روز جمعه نشر شد گفته که این کنفرانس از تسریع تدارک منابع مالی برای ادامۀ عملیات بشری و نجات در افغانستان حمایت می‌کند.

به گفتۀ دوجاریک این کنفرانس روی دسترسی کمک‌های بشری بلامانع برای افغان‌ها و اطمینان از اینکه خدمات اولیه مورد نیاز برای آنها ادامه می‌یابد، تمرکز خواهد داشت.

بابر بلوچ سخنگوی ادارۀ امور مهاجرین سازمان ملل متحد نیز دیروز(جمعه، ۱۲ سنبله) اعلام کرد که جامعۀ جهانی نباید تمرکز خودرا از افغانستان دور کند.

بابر بلوچ سخنگوی ادارۀ امور مهاجرین سازمان ملل متحد
بابر بلوچ سخنگوی ادارۀ امور مهاجرین سازمان ملل متحد

بابر بلوچ هشدار داده که نمی‌توان اجازه داد، وضعیت افغانستان به "یک فاجعه بشری" تبدیل شود.

بابر بلوچ تاکید کرده که"بحران آوارگی و بی‌جان شدن‌ها در داخل افغانستان وجود دارد.

به گفتۀ سخنگوی ادارۀ امور مهاجرین سازمان ملل متحد، در سالجاری بیش از ۶۰۰ تن در افغانستان آواره شده اند که حدود ۸۰ درصد آنها زنان و کودکان هستند.

به اساس گزارش خبر گزاری رویترز، به احتمال زیاد کانگرس ایالات متحدۀ امریکا، سازمان ملل متحد و سایر نهادهای کمک‌های بشری به افغانستان را از لحاظ مالی تامین خواهد کرد، اما عملاً چانسی وجود ندارد که امریکا مستقیماً یک حکومت جدید تحت رهبری طالبان را حمایت مالی کند.

به نوشتۀ رویترز، ایالات متحدۀ امریکا از حمله به افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی برای سرنگونی طالبان تا خروج از این کشور، تأمین کننده بزرگ مالی افغانستان بوده و حدود ۱۳۰ میلیارد دالر برای امنیت، حکومتداری، توسعه و نیازهای بشری به افغانستان اختصاص داده است.

دستیاران دموکرات‌ها که کنترول هر دو مجلس کانگرس به عهده دارند و دستیاران جمهوری خواهان گفته اند که اعضای کانگرس امریکا تقریباً مطمئن هستند که کمک‌های بشری را به افغان‌ها، پناهندگان و بی‌جاشدگان داخلی ارائه می‌کنند، اما حداقل در حال حاضر به حکومت افغانستان کمک نخواهند کرد.

یکی از دستیارهای دموکرات در مجلس سنای امریکا، با اشاره به عدم نظارت و بی‌میلی"برای حمایت از حکومت نا شناخته برای ایالات متحده" گفته که" متقاعد ساختن اعضای کانگرس برای انجام هر کاری که به نظر می‌رسد از حکومت طالبان حمایت کند، دشوار است."

این دستیار که رویترز از افشای نامش خودداری کرده گفته، احتمال دارد کانگرس ایالات متحده ۱۴۴ تا ۲۷۹ میلیون دالر را که در دهه گذشته سالانه برای نیازهای بشری به افغانستان اختصاص داده، با درنظرداشت نیازهای سازمان ملل و سایر نهاد‌های کمک کننده، در اختیار آنها قرار دهد.

جنگجویان طالبان به تاریخ ۱۵ اگست وارد شهر کابل شدند. ایالات متحدۀ امریکا در یک عملیات بزرگ حدود ۱۲۴ هزار شهروند امریکایی، سایر خارجی‌ها و افغان هایی را در معرض خطر قرار داشتند، از افغانستان تخلیه کرد.

با آنکه حدود ۲۰ روز از تسلط طالبان بر افغانستان به جز از ولایت پنجشیر می‌گذرد، ولی آنها تا هنوز حکومت‌شان را اعلام نکرده اند.

XS
SM
MD
LG