لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۲

تسلط طالبان بر افغانستان؛ ابهام در سرنوشت دیپلمات‌های افغان


جنگجویان طالبان در شهر کابل
جنگجویان طالبان در شهر کابل

در حالی که بیش از یک ماه از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گذرد، هنوز هم سرنوشت دیپلمات‌های افغان در خارج از این کشور مشخص نیست.

طالبان از دیپلمات‌های افغان خواسته اند که به کارهای‌شان ادامه دهند، اما شماری از آن‌ها می‌گویند که نمی‌دانند چه کار کنند و چگونه این کار را انجام دهند.

بازگشت ناگهانی و غیر مترقبۀ طالبان به قدرت در افغانستان، دیپلمات‌های افغان را در خارج از این کشور در وضعیت نامطلوب و مبهم قرار داده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، گروه طالبان که به تاریخ ۱۵ اگست جایگزین حکومت طرفدار غرب در کابل شد، از دیپلومات‌های افغان خواسته به کارهای‌شان ادامه دهند.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که به همۀ سفارت‌های این کشور در خارج از افغانستان پیام‌هایی ارسال کرده و از دیپلمات‌ها خواسته تا به کارهای‌شان ادامه دهند.

امیر خان متقی٬ سرپرست وزارت خارجه افغانستان
امیر خان متقی٬ سرپرست وزارت خارجه افغانستان

آقای متقی خطاب به دیپلمات‌های افغان گفته که سرمایه‌گذاری زیاد روی دیپلمات‌ها صورت گرفته و آن‌ها مردم افغانستان هستند.

بر اساس خبرگزاری رویترز، اما شماری از دیپلمات‌های هشت سفارت افغانستان از جمله کانادا جرمنی و جاپان که از افشای نام‌های‌شان خودداری کرده‌اند به خبرگزاری رویترز گفته اند که آن‌ها "ناامید شده‌اند" و نمی‌دانند چه کار کنند.

یک دیپلمات افغان در برلین به این خبرگزاری گفته که همکاران او در جرمنی و در بسیاری جاهای دیگر از کشورهای میزبان درخواست پناهندگی کرده‌اند.

این دیپلمات افغان گفته که نمی‌خواهد نامش افشا شود، زیرا می‌ترسد که به همسر و دخترانش در کابل آسیب برسد و می‌خواهد که همه چیز از جمله خانه‌اش در کابل را بفروشد و زندگی را از صفر دوباره آغاز کند.

افضل اشرف، کارشناس روابط بین‌الملل به خبرگزاری رویترز گفته است که سرنوشت نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان در خارج از این کشور مبهم به نظر می‌رسد، زیرا سایر کشورهای جهان تا هنوز در مورد به رسمیت شناختن حکومت طالبان تصمیم نگرفته اند.

به گفتۀ آقای اشرف، سفارت‌های افغانستان نمی‌دانند چه کار کنند و نمایندۀ کدام حکومت باشند و استراتیژی مشخص ندارند.

جنگجویان طالبان در شهر کابل
جنگجویان طالبان در شهر کابل

افضل اشرف، کارشناس روابط بین‌الملل افزوده، احتمال دارد کارمندان سفارت‌های افغانستان، به دلایل امنیتی از سایر کشورهای جهان درخواست پناهندگی سیاسی کنند.

طالبان که در دوره اول زمامداری‌شان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ قوانین سختگیرانه‌ای را وضع کرده بودند، اینک تعهد کرده‌اند که موضع نرم تری را اتخاذ کنند، اما به اساس گزارش‌ها طالبان تلاشی منازل مقامات سابق حکومت افغانستان را آغاز کرده‌اند.

شماری از دیپلمات‌های افغان روز گذشته با صدور یک اعلامیه‌ای مشترک از جامعه بین‌المللی خواسته اند که حکومت طالبان را به رسمیت نشناسند.

XS
SM
MD
LG