لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۷

واکنش نهادهای حامی رسانه‌ها‌ به انتقال برخی‌ها زیرنام خبرنگار به بیرون از کشور


آرشیف
آرشیف

شماری از نهادهای حامی خبرنگاران امروز (دوشنبه، ۵ میزان) نشست مطبوعاتی ای را در اعتراض به تخلیۀ اعضای خانواده بعضی از شرکت‌های خصوصی و سران رسانه‌ای بنام خبرنگار برگزار کردند.

نصیر اخترزی مسئول گروپ جامعه مدنی و خبرنگاران به رادیو آزادی گفت برخی از نهادهایی که خود را حامی رسانه‌ها می‌نامیدند در بدل پول به مردم اسنادهای جعلی توزیع کردند و آنان زیر نام خبرنگار از کشور بیروند شدند.

آقای اخترزی می‌گوید: "در افغانستان به بعضی از نهادهای حامی رسانه‌ها می‌خواهم بگویم که همیشه می‌گفتند که آنها از حق خبرنگاران دفاع می‌کنند و در بخش مصونیت خبرنگاران کار می‌کنند. اما در این اواخر تعداد شان کمیشن‌کاری را شروع کردند و در بدل پول برای مردم اسناد حعلی توزیع می‌کنند. خبرنگاران ما واقعاً در مشکلات هستند، معاش شان کم شده و یا هم بی‌کار شدند و مشکلات اقتصادی زیاد دارند، حتی کرایه موتر برای دفتر رفتن ندارند."

یک رسانه خصوصی در کابل
یک رسانه خصوصی در کابل

با این حال شماری از خبرنگاران نیز در گفت‌وگو با رادیو آزادی می‌گویند افرادای که با سندهای جعلی خبرنگاری داخل کشورهای اروپایی یا امریکایی شده باید اسنادشان به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

فرخنده محبی و سراج‌الدین پتان دو تن از خبرنگاران رسانه‌های آزاد در این مورد می‌گویند: "کنفرانس امروز در رابطه به انتقال خویشاوندان شرکت‌های خصوصی بنام خبرنگار بود و باید این موضوعات جدی پی‌گیری شود و چرا با خبرنگاران چنین فریب صورت می‌گیرد."

"اگر بعضی از کشورها می‌خواهند که خبرنگاران را انتقال دهند و یا هم بعضی از خبرنگاران علاقه دارند تا از کشور خارج شوند پس باید جامعه جهانی اسناد برنامه‌های‌شان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند تا ثابت بسازد که این شخص خبرنگار، تصویر بردار و یا هم کارمند رسانه است."

پیش از این رسانه بلومبرگ در ۲۵ سپتمبر به نقل از برخی مقامات امریکایی و کسانی‌که مخارج انتقال خبرنگاران افغان را پرداخته بودند خبر داده که آنها می‌خواستند ۱۸۸ خبرنگار را که زندگی شان با خطر مواجه بود از کابل به ابوظبی انتقال بدهند.

اما منبع نوشته است شرکت هوایی کام ایر به‌جای این خبرنگاران، همکاران این شرکت را که ۱۵۵ نفر بودند انتقال داده است.

رادیو آزادی تلاش کرد تا در این مورد نظر شرکت هوایی کام ایر را داشته باشد اما موفق نشد.

بلال کریمی عضو دفتر مطبوعاتی طالبان می‌گوید که در این مورد تحقیقات شان را آغاز کرده اند: "گویا شرکت کام ایر کارمندان خود را انتقال داده ما در این مورد تحقیقات را آغاز کردیم و بعداً نتیجه را برای‌تان شریک خواهیم کرد. بعضی از رسانه‌ها هم شکایت دارند که معاش شان پرداخت نشده و از لحاظ اقتصادی ضعیف شده اند،‌ اما در طی بیست سال گذشته نهادهایی بود که رسانه‌ها را تمویل می‌کردند، اما بعد از پایان اشغال این نهادها از رسانه‌ها حمایت نمی‌کنند."

با خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان شماری از خبرنگاران و فعالان جامعۀ مدنی نیز با پشتیبانی برخی از کشورها و نهادهای پشتیبان رسانه‌ها از افغانستان بیرون شدند، اما با نشر گزارش‌های اخیر دیده می‌شود که این روند نیز شفاف نبوده است.

نهادهای حامی خبرنگاران می‌گویند که اگر به درخواست شان رسیدگی صورت نگیرد به اعتراضات شان ادامه خواهند داد.

XS
SM
MD
LG