لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

معتادان: پس از جمع‌آوری به جای مراکز ترک، در نظارت خانه نگهداری می‌شویم


یکی از اعضای گروه طالبان همراه با یک معتاد مواد مخدر
یکی از اعضای گروه طالبان همراه با یک معتاد مواد مخدر

شماری از معتادان می گویند، پس از جمع آوری به جای مراکز ترک اعتیاد مدتی در نظارت خانه نگهداری می شویم.

پس از توقف دو ماهه، جمع آوری معتادان مواد مخدر در برخی ولایت ها از سر گرفته شده، اما شماری از معتادان ادعا می کنند که بر خلاف گذشته، حال معتادان در هنگام تداوی و حتی در جريان بستر تداوی نیز مورد لت و کوب قرار می گیرند.

یک هفته از انتقال احمد به مرکز ترک اعتیاد می گذرد. احمد ادعا می کنند که طالبان وی را با زور با جمعی از معتادان جمع آوری کرد و قبل از معرفی شدن به مرکز ترک اعتیاد، مدتی را در نظارت خانه طالبان سپری کرد و مورد لت و کوب قرار گرفت.

احمد می‌گوید: "ما چند شب در نظارت خانه بودیم و طالبان زیاد لت و کوب ما کردند. ما خو قصداً معتاد نشدیم، نصیب ما همینطور بوده. حال طالبان تصمیم دارند که فروشنده ها را گم کنند، اما گم کردن تمام آنان امکان ندارد."

یکی از اعضای گروه طالبان در کنار یک محل تجمع معتادین مواد مخدر در کابل
یکی از اعضای گروه طالبان در کنار یک محل تجمع معتادین مواد مخدر در کابل

شاه ولی نیز که در همین جمع شامل بود، از برخورد نادرست افراد حکومت طالبان شکایت دارد، اما میگوید، مشکلات مالی و درد و رنج اعتیاد وی را به تنگ ساخته بود و انتظار روزی را می کشید که به مرکز تداوی انتقال داده شود.

به گفته شاه ولی، اعتیاد به مواد مخدر نه تنها صحت، بلکه عاطفه اقاربش را نیز از وی گرفت.

او افزود: "من پودر استفاده می کردم، وقتی امارت اسلامی آمد، همه چیزی را که در خانه داشتم خرچ مواد مخدر کردم. خویشاوندان و قوم هم از من روگردان شدند، حال بدون برادران، هیچ کسی به ملاقات ما نمی آید."

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان بد رفتاری افراد شان با معتادان را رد می کند و میگوید، قبل از فرا رسیدن فصل سرما باید معتادان جمع آوری و به مکان های مناسب انتقال یابند.

او گفت: "مسوولين امارت اسلامی تلاش دارند تا معتادین که در جاهای نامناسب زیست دارند آنها را جمع‌آوری کند و به شفاخانه‌ها فرستاده شوند تا معالجه شوند. فصل زمستان در پیش‌ رو است بايد گام‌هایی برداشته شود تا این قشر محروم و مظلوم از مشکل نجات یابند. شایعات که در این مورد پخش می‌شود ما آن را رد می‌کنیم مجاهدین با مسوولیت که دارند در قبال مردم خویش با رویه بسیار خوب و حسن آنها را جمع‌آوری می‌کنند."
طالبان در یک هفته گذشته تنها از شهر کابل پنجصد معتاد را جمع آوری و به مراکز ترک اعتیاد انتقال دادند، در حال که ظرفیت جذب مراکز ترک اعتیاد در این شهر تنها یک صد نفر در هفته است.

یک عضو گروه طالبان در کنار یک معتاد در کابل
یک عضو گروه طالبان در کنار یک معتاد در کابل

داکتر واحدالله کوشان متخصص تداوی ترک اعتیاد میگوید، رضایت فرد معتاد شرط اول موفقیت تداوی است و بستری ساختن معتاد با زور سبب مشکلات جدی جسمی و روانی برای وی می شود.

او گفت: "زمانی که یک شخص با دوز بالای مواد مخدر وارد بستر شود، چنین شیوه ترک مواد مخدر غیر قابل تحمل و برای جسمش خطرناک است. تعداد زیادی از معتادان بر علاوه اعتیاد، امراض ضمیموی دیگر هم دارند و بر علاوه آن مقدار استفاده مواد شان خیلی بالا است، چون مریض نمیخواهد ترک کند، اگر در این حالت بستر شود امکان دارد فوت کند. زمانی که مریض با زور داخل بستر می شود، پروسه تداوی بخش روانی را خیلی مغلق می سازد. یعنی، اگر مواد مخدر را ترک هم کند، اعراض و علایم روانی آن تا سال های سال می ماند."

در گذشته ۸۴ مرکز دولتی و غیر دولتی تداوی معتادان در افغانستان فعال بود، اما حال روشن نیست که با خروج موسسات خارجی از افغانستان، به چه تعداد از این مراکز مسدود شده است، زیرا اکثریت این مراکز از سوی اداره های غیر دولتی تمویل می شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:55 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG