لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۹

ند پرایس: فرار اشرف غنی باعث شد که تشکیل حکومت فراگیر به نتیجه نرسد


ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفته است، فرار اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان و فروپاشی حکومت باعث شد که بحث انتقال قدرت و تشکیل حکومت فراگیر به نتیجه نرسد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا ناوقت چهارشنبه (۱۲ عقرب) در نشست خبری ای از چگونگی سقوط افغانستان به‌دست طالبان گفته است.

آقای پرایس گفته که این کشور چارچوبی برای انتقال قدرت مسالمت‌آمیز به طالبان و تشکیل دولت فراگیر روی دست گرفته بود، اما فرار اشرف غنی رئیس جمهور پیشین کشور همه برنامه‌های امریکا را برهم زد.

به گفته آقای پرایس، در چارچوبی که آنان روی دست داشتند، دستاوردهای بیست سال گذشته ویژه حقوق زنان واقلیت‌های مذهبی حفظ می‌شد.

آقای پرایس گفت اکنون که طالبان حاکمیت افغانستان را در دست گرفتند، باید بر تعهدات‌شان دربارۀ حفظ حقوق شهروندان، به ویژه زنان و اقلیت‌های مذهبی و تسهیل کمک‌های بشردوستانه عمل کنند.

او از این موارد به عنوان بخشی از پیش‌شرط ‌های حمایت‌های امریکا و همکاران جهانی آن از حکومت آیندۀ افغانستان یاد کرد.

آقای پرایس افزود: "ایالات متحده و همچنین متحدان ما در سراسر جهان، انتظارهایی را مطرح کرده اند که باید از طالبان یا از هر دولت آینده افغانستان ببینیم. از جمله این چشم‌داشت‌ها، آزادی رفت و آمد و عبور امن برای کسانی‌که مایل به ترک افغانستان اند، و همچنین حمایت از حقوق بشر، از جمله حقوق زنان و دختران و اقلیت‌های قومی."

این درحالی است که چندی پیش زلمی خلیل‌زاد فرستاده پیشین ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان نیز رئیس جمهور غنی را مسوول سقوط کابل به دست طالبان دانست.

زلمی خلیل‌زاد فرستاده پیشین ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد فرستاده پیشین ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان

آقای خلیل‌زاد در نخستین مصاحبه خود پس از خروج امریکا از افغانستان دو ماه پیش با روزنامه فایننشیل تایمز گفت: "تصمیم رئیس جمهور افغانستان برای فرار از کشور در ماه گذشته، توافق لحظه آخری با طالبان را که برای دور نگه‌داشتن کابل از دست "اسلام‌گرایان" و مذاکره برای انتقال سیاسی طراحی شده بود، لغو کرد."

اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان در ۱۵م اگست افغانستان را ترک کرد و سپس در یک پیام تصویری از امارات متحدۀ عرب در صفحه فیسبوک خود گفت که برای جلوگیری از خونریزی و ویرانی کابل افغانستان را ترک کرده است.

او همچنین گفت که نقشه ای برای ترور او طراحی شده بود.

پیش از این، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز گفته بود که سقوط دولت پیشین با آنچه که برنامه ریزی شده بود در تناقض است.

اکنون ایالات متحده تاکید بر عملی سازی تعهدات طالبان دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در ادامه سخنرانی‌‌اش گفت که این کشور روز سه شنبه همین هفته ۱۷۴ میلیون دالر کمک‌های بشردوستانه دیگر را به افغانستان اعلام کرد که مجموع کمک‌های این کشور را به ۴۷۴ میلیون دالر رساند.

آقای پرایس افزود که عملی‌سازی این کمک‌ها وابسته به تعهدات طالبان است و امریکا با دقت، عدم پایبندی به تعهدات طالبان را زیر نظر دارند.

اما طالبان بارها تاکید بر تغییر رویکردشان کرده اند و گفته اند حقوق شهروندان کشور به شمول زنان را تامین می‌کنند.

بلال کریمی عضو دفتر مطبوعاتی این گروه به رادیو آزادی می‌گوید، جامعه جهانی نباید از راه فشار دیپلوماتیک در پی حل مسایل افغانستان باشد.

بلال کریمی عضو دفتر مطبوعاتی گروه طالبان
بلال کریمی عضو دفتر مطبوعاتی گروه طالبان

آقای کریمی گفت: "در این مورد باور امارت اسلامی این است که تمام مسایل از راه مسالمت‌آمیز و بدون اینکه مسایل بشری و دیپلوماتیک را به حیث یک وسیله فشار سیاسی علیه امارت اسلامی وارد کنند، به یک راه حل مناسب برسند تا پیچیده‌گی‌ها از میان برداشته شود."

سقوط دولت آقای غنی و عدم شناخت حکومت طالبان در سطح بین‌المللی در کنار دیگر مشکلات، سفارت‌خانه‌های افغانستان در دیگر کشورها را در بی‌سرنوشتی قرار داده است.

از این میان آقای پرایس در نشست خبری‌اش از ادامه فعالیت عادی سفارت افغانستان در واشنگتن بدون تغییری در آن اطمینان داد.

طالبان نیز در اوایل ماه سپتامبر به تمامی سفارت‌خانه‌ها نامه فرستادند و از آنان خواستند که فعالیت‌های‌شان را به گونه عادی ادامه دهند، اما هنوز خبری از کنترول وزارت خارجۀ طالبان بر سفارت‌های کشور در بیرون در دست نیست.

XS
SM
MD
LG