لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۱

پوتین: تحولات افغانستان ما را وادار به اقدام‌های امنیتی در مرزهای جنوبی کرده


ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه
ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه

ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه می گوید تحولات افغانستان مسکو را وادار ساخته که در سرحدات جنوبی خود اقدامات امنیتی بیشتر بسازد.

رئیس جمهور روسیه ولادمیر پوتین می گوید حالات کنونی در افغانستان روسیه را مجبور ساخته که در سرحدات جنوبی خود گام های بیشتر امنیتی بردارد.

آقای پوتین دیروز (پنجشنبه، ۲۶ عقرب) در یک نشست وزارت خارجه کشورش در مسکو گفت که بخاطر این تحولات ضرورت حس میشود که روسیه محافظت از سرحدات جنوبی و متحدین خود درآسیای مرکزی را یقینی بسازد.

نظر به گزارش خبرگزاری تاس رئیس جمهور پوتین افزود که این اقدامات برای تقویه امنیت در منطقه کمک خواهد کرد.

قبل از این تاجیکستان بعد از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، در مورد خطرهای احتمالی در امتداد سرحدات خود هشدار داده بود.

مرز میان تاجیکستان و افغانستان
مرز میان تاجیکستان و افغانستان

امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان به گونه مکرر بر تشکیل حکومت همه شمول در افغانستان تاکید کرده و در مورد امنیت سرحدات خود با افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

طالبان یک ماه پس از گرفتن قدرت در کابل در مورد جابجا کردن قوای خاص خود در شمال افغانستان، از جمله تخار سخن گفته و در مورد فعال ساختن قوای هوایی خود در ولایت کندز خبر دادند.

در سالهای اخیر روسیه هم در باره فعالیت های شاخه خراسان گروه داعش ابراز نگرانی کرده است. از زمان به قدر رسیدن طالبان در نیمه ماه اگست گروه داعش مسئولیت چندین حمله را در این کشور به عهده گرفته است.

مایکل کوگلمن مسئول بخش آسیا در مرکز تحقیقاتی وودرو ویلسون در واشنگتن دی‌سی در صحبتی با رادیو آزادی گفت حملات اخیر داعش ادعای طالبان را برای تامین امنیت سرتاسری درفغانستان غلط ثابت کرد.

او گفت: "گروه داعش میتواند یک مشکل بزرگ برای طالبان باشد و یک دلیل این است که شاید بر تلاش های طالبان که می خواهند برای حکومت خود مشروعیت کسب کنند، تاثیر بگذارد. طالبان بعداز گرفتن قدرت می خواستند برای مردم پیغام واضح بفرستند که جنگ را خاتمه داده و امنیت را تامین کرده اند، اما اکنون که داعش سربلند کرده و بر مساجد و دیگر هدف ها حمله میکند به این پیغام آنها ضربه شدید وارد می شود."

طالبان بعد از گرفتن حاکمیت در افغانستان گفتند که داعش کدام تهدیدی بار آورده نمی تواند. اما در افغانستان گاه گاهی حملات صورت میگیرد که داعش مسئولیت بعضی از آنها را قبول میکند. در این حملات طالبان هدف قرار گرفته اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت آنها داعش را یک درد سر می خواند، اما می گوید که این گروه تا حد زیاد سرکوب شده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت
ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت

آقای مجاهد می‌گوید: "داعش یک سردرد است، ولی تهدیدی شمرده نمی شود چون نه حضور فزیکی دارد، نه کدام جائی را تحت تصرف دارد، نه کدام جبهه دارد و نا مرئی بعضی جنایات را انجام میدهد که انشاالله جلوگیری آن آسان است. ما در تلاش هستیم ۱۰۰ ها نفرشان بازداشت شده و ده ها نفر شان از بین برده شده."

دیبرا لاینز نماینده خاص ملل متحد برای افغانستان روز چهار شنبه در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک گفت گروه داعش در تمام افغانستان فعالیت خود را گسترش داده است.

طالبان در روزهای اخیر در مورد عملیات های مختلف بر مراکز داعش در کابل و دیگر ولایات خبر داده اند و گفته اند که تعداد زیاد افراد آن را دستگیر کرده و جستجو هنوز دوام دارد.

XS
SM
MD
LG