لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

توماس وست: تفسیر طالبان از بحران بشری و اقتصادی اشتباه است


آرشیف، شماری از بیجا شده های داخلی در کابل
آرشیف، شماری از بیجا شده های داخلی در کابل

توماس وست، نمایندۀ ویژه امریکا برای افغانستان به درخواست حکومت طالبان برای آزاد شدن میلیارد‌ها دالر پول منجمد شده بانک مرکزی افغانستان واکنش نشان داده.

آقای وست دیشب در توییتر خود نوشت که در این نامه حقیقت‌ها در مورد بحران اقتصادی و بشری افغانستان اشتباه تفسیر شده است.

به گفتۀ او، متأسفانه افغانستان پیش از میانۀ ماه آگست از یک بحران بشردوستانه وحشتناک رنج می‌برد.

او افزوده است که جنگ، خشکسالی و همه‌گیری ویروس کرونا به بدتر شدن اوضاع انجامیده بود.

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان چهارشنبه هفدهم ماه نومبر در نامۀ سرگشاده به کانگرس ایالات متحده خواهان آزاد شدن میلیارد‌ها دالر پول منجمد شدۀ افغانستان شد.

در این نامه با اشاره به شرایط دشوار اقتصادی در افغانستان آمده است که ادامۀ این وضعیت سبب مهاجرت گستردۀ افغان‌ها خواهد شد.

دو روز پس از سقوط کابل، پایتخت افغانستان در ۲۴ اسد/۱۵ ماه آگست به دست طالبان، ایالات متحده اعلام کرد که ذخایر پول بانک مرکزی افغانستان را منجمد کرده، اقدامی که سبب محروم شدن طالبان از میلیارد‌ها دالر شد.

بر اساس معلومات صندوق بین‌المللی پول، تا پایان ماه اپریل، ذخایر بانک مرکزی افغانستان به ۹ میلیارد و چهارصد میلیون دالر می‌رسید.

نمایندۀ ویژه امریکا برای افغانستان در رشته تویت‌هایش افزوده است که ایالات متحده برای حمایت از مردم افغانستان به کمک‌های بشردوستانۀ خود ادامه می‌دهد و برای کمک به سازمان ملل متحد و فعالان امور بشردوستانه تا در زمستان به نیازمندی‌ها رسیدگی کنند، تمام تلاش خود را انجام می‌دهد.

او گفته است که آن‌ها در سال روان ۴۷۴ میلیون دالر کمک‌های بشردوستانه به افغانستان فراهم کرده اند.

توماس وست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان
توماس وست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان

آقای وست همچنان افزوده است که مشروعیت و حمایت باید از طریق اقداماتی برای مبارزه با تروریزم، ایجاد دولت همه شمول، و احترام به حقوق اقلیت‌ها، زنان و دختران بشمول دسترسی مساویانه به آموزش و کار حاصل شود.

آقای وست گفت که واشنگتن از دیر زمان این موضوع را روشن کرده بود که اگر طالبان به جای گفت‌وگو از راه نظامی به قدرت برسند امریکا کمک‌های مهم غیر بشر دوستانه‌اش را قطع خواهد کرد و به گفتۀ او چنین چیزی اتفاق افتاد.

با گذشت بیش از سه ماه از تصرف کابل توسط طالبان، هنوز هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته.

XS
SM
MD
LG