لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

واکنش طالبان به گزارش برنامه انکشافی ملل متحد؛ بانک‌ها سقوط نمی‌کنند


ازدحام مردم در بیرون از بانک اسلامی افغانستان
ازدحام مردم در بیرون از بانک اسلامی افغانستان

مقام‌های حکومت طالبان می‌گویند، آنها برای جلوگیری از سقوط بانکی در افغانستان اقدام‌های موثر را روی دست گرفته اند.

طالبان، این سخنان را در واکنش به گزارش برنامه انکشافی ملل متحد بیان کرده اند.

در گزارش برنامه انکشافی ملل متحد که دیروز دوشنبه (اول قوس) منتشر شد گفته شده که سقوط بانکی در کنار صدمه اقتصادی برای جامعه تاثیرات منفی بجا می‌گذارد.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان نا وقت دیشب به رادیو آزادی گفت که نخستین اقدامی که برای جلوگری از سقوط سیستم بانکی گرفته شد، با مشوره با بورد اقتصادی وضع محدودیت بر کشیدن پول از بانک‌ها بود.

او افزود: "یک گام موثر و خوب این بود که ما به خاطر اینکه سقوط سیستم بانکی به میان نیاید، بانک‌ها را کنترل کردیم که به یک بارگی خالی نشوند. همچنان کسانیکه در بانک‌ها پول داشتند به خاطر ترس و نگرانی که ایجاد شده بود، به بانک صدمه نرسانند. وضعیت کنترل شده عواید ملی جمع آوری شده و حال ما مطمین هستیم که بانک‌ها سقوط نمی‌کنند."

او این سخنان را در حالی بیان می‌کند که ده‌ها هزار کارمند دولتی از چندین ماه به این سو معاش دریافت نکرده و مردم با مشکلات شدید اقتصادی روبه‌رو اند.

دو روز پس از سقوط کابل، پایتخت افغانستان در ۲۴ اسد/۱۵ ماه آگست به دست طالبان، ایالات متحده اعلام کرد که ذخایر پول بانک مرکزی افغانستان را منجمد کرده، اقدامی که سبب محروم شدن طالبان از میلیارد‌ها دالر شد.

بر اساس معلومات صندوق بین‌المللی پول، تا پایان ماه اپریل، ذخایر بانک مرکزی افغانستان به ۹ میلیارد و چهارصد میلیون دالر می‌رسید.

فقدان یک سیستم موثر بانکی، سیستم انتقال پول به افغانستان را هم به مشکل مواجه کرده به همین دلیل بانک جهانی پس از به قدرت رسیدن حکومت طالبان در افغانستان، کمک‌های مالی‌اش با این کشور را متوقف کرد.

دیوید مالپس رئيس این بانک حدود دو هفته پیش در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت: "فکر نمی‌کنم که پس از هم پاشیدن کامل اقتصاد افغانستان در داخل آن کشور کار کنیم. یک مشکل دادن پول است با توجه به کاری که حکومت فعلی انجام می‌دهد به گونه واقعی امکان چرخش پول وجود ندارد."

برنامه انکشافی ملل متحد می‌گوید، برای دوام کمک‌های بشری و دیگر برنامه های امداد رسانی در افغانستان نیاز است که حداقل سیستم بانکی تجارتی باز نگهداشته شود.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

اما آقای مجاهد به مردم اطمینان می‌دهد که وضعیت اقتصادی افغانستان به تدریج رو به بهبود بوده و خطر سقوط سیستم بانکی رفع شده است: "تشویش این نهاد را ما تبلیغات می‌خوانیم. بعضی ادارات پیش از اینکه تحقیقات کرده باشند و وضعیت را از نزدیک با ما شریک کرده باشند، نگرانی ایجاد می‌کنند، شایعات را پخش می‌کنند که واقعیت ندارد. اما آنرا رد می‌کنیم."

اقتصاد افغانستان که در دوران حکومت پیشین هم متکی به کمک‌های مالی بین‌المللی بود، با حاکمیت طالبان زیاد آسیب دیده و حتی از سقوط کامل اقتصادی در افغانستان پیش از این هم هشدار داده شده بود.

XS
SM
MD
LG