لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۴

یک منبع بانک جهانی: ۵۰۰ میلیون دالر از کمک‌های منجمد شده به افغانستان فرستاده خواهد شد


لوگوی بانک جهانی
لوگوی بانک جهانی

"هرج و مرج که در بازار به وجود آمده از یک طرف کار نیست درآمد نیست از یک طرف قیمت مواد خوراکی بسیار بلند است. در این وسط کسانی که پیسه‌های ذخیره‌های آن‌چنانی نداشتند یا زیاد نداشتند دیگر واقعاً با مشکلات زیاد مواجه هستند."

این را مرسل یک باشنده شهر کابل به رادیو آزادی گفت.

مرسل و شوهرش کارمندان دولت بودند.

این خانم ۳۱ ساله و شوهرش پس از حاکمیت طالبان خانه نشین شدند و از سه ماه به این سو معاش دریافت نکرده اند.

در هفته‌های اخیر نهادهای بین‌المللی به شمول سازمان ملل متحد از افزایش ناداری و بیکاری در افغانستان هشدار داده و نیز گفته اند در صورت بی‌توجهی جهان به افغانستان، بحران بشری رخ خواهد داد.

شکایت‌های مردم هم از فقر، ناداری و بیکاری از هرگوشه و کنار افغانستان بلند شده تا جایی که در برخی از ولایت‌ها شماری از کارمندان حکومت پیشین به شمول آموزگاران و داکتران از فقر زیاد دست به فروش وسایل خانه‌های شان زده اند.

حکومت طالبان نیز تا حال برای مدیریت این وضعیت و کاهش سطح فقر، راهکار روشنی نداشته که با رسانه‌ها در میان گذاشته شده باشد. اما مقام‌های حکومت طالبان همواره گفته‌اند که برای مبارزه با بحران بشری تلاش می‌کنند.

پیش از این ذبیح‌الله مجاهد معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفته بود که جهان نباید رسانیدن کمک‌های بشری را به افغانستان، سیاسی سازد.

عبدالصمد که پیش از حاکمیت طالبان با یکی از نهادهای بین‌المللی کار می‌کرد و ماهانه ۳۰ هزار افغانی معاش داشت اکنون بیکار شده.

او به رادیو آزادی گفت: ​"در شرایطی که زمستان در حال فرا رسیدن است و قیمت‌ها به شدت بالا است مردم نه توانایی خرید مواد سوخت را دارند نه توانایی مواد غذایی را."

پس از این همه به تازگی بانک جهانی یکی از بزرگترین کمک‌کننده‌های افغانستان در حکومت پیشین، تلاش دارد برای کمک به مردم افغانستان پا پیش گذارد.

خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه به نقل از یک منبع در بانک جهانی گزارش کرده اند که قرار است این نهاد ۵۰۰ میلیون دالر کمک‌ بشردوستانه به افغانستان کند.

رویترز در این گزارشش افزوده است که این کمک‌ها از پول منجمد شده این نهاد برای افغانستان، و از طریق ملل متحد و دیگر نهادهای کمک رسان، به افغانان خواهند رسید.

بانک جهانی در دو دهه اخیر افغانستان را در بخش‌های توسعه، کاریابی و صحت کمک مالی کرده است که مطابق تصمیم اخیرش کمک‌ها به بخش کمک‌های بشردوستانه اختصاص می‌یابند

پیش از این برنامۀ جهانی غذای سازمان ملل متحد نیز هشدار داده است که در زمستان امسال حدود ۲۲ میلیون افغان در معرض کمبود غذا قرار دارند.

طالبان در بارۀ این خبر به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند اما به تازگی انعام الله سمنگانی معاون سخنگوی حکومت طالبان در تویتی نوشته که مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی رئیس الوزرای حکومت طالبان، صبح روز سه شنبه در دیدار با نمایندۀ ویژۀ رئیس جمهور ازبیکستان گفته که "جهان باید بدون قید و شرط به کمک‌های بشری خویش با افغان‌ها ادامه دهد."

XS
SM
MD
LG