لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۰

اردوغان خواستار تأمین صلح و جلوگیری از بحران بشری و اقتصادی در افغانستان شد


رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

برخی از رهبران در پانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی "اکو" که روز یکشنبه (۷ قوس ۱۴۰۰) در ترکمنستان برگزار شد، در باره وضعیت افغانستان ابراز نگرانی کردند.

از جمله رئیس جمهور ترکیه گفت که افغانستان با وضعیت دشوار روبه‌رو است.

رجب طیب اردوغان روی ضرورت صلح پایدار در افغانستان تاکید کرد: "مهم است تا فوراً صلح و ثبات پایدار در افغانستان که با یک بحران انسانی و اقتصادی روبه‌رو است برقرار شود. این آرزومندی هدف مشترک ما است که درک مدیریتی که پاسخگوی نیازمندی‌های همۀ اقشار در کشور باشد گسترش یابد. ما از تلاش‌های با هدف حفظ ساختارهای اساسی دولتی، از جمله بخش‌های حیاتی مانند مراقبت صحی و آموزش حمایت می‌کنیم."

وضعیت اقتصادی افغانستان بعد از اینکه طالبان بتاریخ (۲۴ اسد ۱۴۰۰) بر کشور مسلط شدند رو به وخامت نهاده است.

آرشیف- روند تخلیه از میدان هوایی کابل
آرشیف- روند تخلیه از میدان هوایی کابل

ده‌ها هزار نفر توسط ایالات متحده وکشورهای دیگر از افغانستان انتقال داده شده اند و ده‌ها هزار نفر دیگر خود کشور را ترک گفته اند.

این موضوع کشورهای منطقه خصوصاً کشورهای را که در مسیر مهاجرت به اروپا قرار دارند نگران کرده است.

ترکیه که یکی از این مسیر‌ها پنداشته می‌شود نگران است که ناگواری وضعیت اقتصادی و بشری در افغانستان باعث موج مهاجرت به این کشور خواهد شد و همه منطقه را متاثر خواهد ساخت.

رئیس جمهور ترکیه گفت که اقتصاد افغانستان برای جلوگیری از بحران مهاجرت باید تقویت شود: "اقتصاد افغانستان باید احیا شود تا از بحران پناهجویان که ممکن است کل منطقه ما را تحت تاثیر قرار دهد جلوگیری شود. هلال احمر ترکیه و سازمان‌های غیردولتی ما فعالیت‌های امدادی بشردوستانه خود را در برابر خطرات احتمالی گرسنگی و قحطی در افغانستان افزایش داده اند."

"چگونگی ایجاد سازمان همکاری اکو"

سازمان همکاری اقتصادی که مخفف انگلیسی آن "اکو" است، یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است. سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال (۱۳۴۱ خورشید/ ۱۹۶۲ میلادی) نخستین بار این سازمان را با نام "آر سی دی" یا "سازمان همکاری عمران منطقه‌ای" پایه‌ریزی کردند.
پس از انقلاب (۱۳۵۷) در ایران، کار سازمان با وقفه مواجه شد و در سال ۱۳۶۴ با نام "اکو" حیات خود را از سر گرفت.

پس از فروپاشی شوروی، در سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرغیزستان، ازبیکستان و تاجیکستان نیز به سازمان "اکو" پیوستند. این سازمان هم‌اکنون ده عضو دارد.

طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش می‌کند؛ و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد. از دیگر اهداف اکو، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در این ده کشور است.

"مقصر اصلی وضعیت حکومت پیشین است"

حکومت طالبان که بعد از حدود بیشتر از سه ماه هم از سوی هیچ کشور جهان به رسمیت شناخته نشده و امور خود را به علت قطع کمک‌ها و منجمد شدن پول احتیاطی افغانستان در خارج به کندی به پیش می‌برد حکومت سابق را مقصر اصلی در بحران بشری و اقتصادی کنونی می‌داند.

محمد حسن آخند رئیس الوزرای حکومت طالبان در اولین پیام صوتی خود به مردم پذیرفت که کشور با مشکلات روبه‌رو است و خواهان کمک جامعه جهانی و نهاد‌های امداد رسان شد. آنسوی دیگر ملل متحد می‌گوید بیش از نصف جمعیت افغانستان یعنی تقریباً بیست میلیون نفر با خطر گرسنگی روبه‌رو اند.

این سازمان روی فراهم آوری کمک‌های عاجل تاکید کرده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG