لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۶

برخی باشنده‌گان کابل و تخار: طالبان برای نمازگزاران در مساجد حاضری گذاشته اند


شماری از افراد حکومت طالبان حین ادای نماز در یکی از مساجد
شماری از افراد حکومت طالبان حین ادای نماز در یکی از مساجد

شماری از باشنده‌گان ولایت‌های کابل و تخار می‌گویند که طالبان در مسجدها برای نمازگزاران کتاب حاضری گذاشته اند.

شماری از باشنده‌گان حوزۀ چهارم کابل به رادیو آزادی می‌گویند که شماری از کارمندان وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان چند روز پیش به مسجد امام ابوحنیفه آمدند و به آنان هشدار دادند که اگر هر روز در نماز جماعت حاضر نباشند، جریمه خواهند شد.

یکی از این باشنده‌گان که نمی‌خواهد نامی از او در این گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی می‌گوید چند روز پیش شماری از افرادی‌که خود را کارمندان وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان معرفی کرده بودند، به مسجد امام ابوحنیفه آمدند و به مردم هشدار دادند که اگر پس از این در نماز جماعت حضور نداشته باشند از سوی آنان بازداشت خواهند شد.

او می‌گوید که طالبان به آنان گفته اند که به زودی حاضری‌گیری نمازگزاران را نیز در این مسجدانجام خواهند داد: "از ریاست امر بالمعروف کارمندهایش آمد و به مردم گفت که باید سر از فردا همگی به نماز حاضر باشند، وقتی‌که کسی در نماز در مسجد حاضر نبود اول جریمه می‌شود و بعداً به ریاست برده در آن‌جا شکنجه می‌شود و گفت چند وقت بعد لیست حاضری یا جدول حاضری را آماده می‌کنند و گفت که ما نفر داریم در منطقه اگر کسی نیامد به ما می‌گوید."

اما پیشتر از کابل به گفتۀ باشنده‌گان شماری از ولایت‌های دیگر، گذاشتن کتاب حاضری برای نمازگزاران در برخی از ولایت‌ها عملی شده‌است.

ځیني خلک طالبان په دې تورنوي چې په جوماتونو کې یې د حاضرۍ کتابچې جوړې کړې خو طالبان یې ردوي
ځیني خلک طالبان په دې تورنوي چې په جوماتونو کې یې د حاضرۍ کتابچې جوړې کړې خو طالبان یې ردوي

سلطان باشنده ولسوالی رستاق تخار است.

او می‌گوید در بیشتر مسجد ها در این ولسوالی حاضری دارند و اگر کسی به نماز نیاید از سوی طالبان لت‌وکوب می‌شود.

سلطان به رادیو آزادی گفت که طالبان دو روز پیش یک مرد کهن‌سال و یک جوان را در ولسوالی رستاق به علت حضور نیافتن در مسجد لت‌وکوب کردند، موضوعی‌که در برخی از صفحه‌های اجتماعی هم به آن پرداخته شده‌است.

او می‌گوید که مسجد های اخلاص، حضرت واقف، حاجی خواجه، حاجی شاروال و پیرمقول‌ کتاب‌های حاضری دارند.

سلطان می‌افزاید: "در ولسوالی رستاق تقریباً همه مسجدها حاضری دارند، برای نمازگزارها حاضری است و کسانی‌که در نماز نیایند آن‌ها را جریمه می‌کنند و لت‌وکوب می‌کنند، یکی دو روز قبل یک جوان و یک مرد کهن‌سال را به خاطر نیامدن به مسجد و جماعت لت‌وکوب کردند."

با تلاش‌های زیاد نتوانستیم با مسئولان این مسجدها صحبت کنیم، اما چندین باشنده شهر تالقان به رادیو آزادی تأیید کردند که در یک رویداد دیگر طالبان به روز یکشنبه یک مرد را در مسجد جامع این شهر به علت شرکت نکردن در نماز جماعت لت‌وکوب کرده‌اند.

رابعه باشنده شهر تالقان به رادیو آزادی گفت: "دیروز در مسجد جامع یک شخصی‌که اصلا گناهی هم نداشت برای این‌که در نماز جماعت حتماً مشکلی داشته حضور پیدا نکرده او را طالبان لت‌وکوب کردند و خیلی شدید لت‌وکوب کرده‌اند که چرا در نماز جماعت حضور پیدا نمی‌کنی."

اما عاکف مهاجر سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان این ادعاها را رد می‌کند و می‌گوید که طالبان در هیچ بخشی از کشور حاضری برای نمازگزاران نپرداخته است.

وزارت زنان در حکومت پیشین که طالبان آنرا به وزارت امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری کرده‌اند.
وزارت زنان در حکومت پیشین که طالبان آنرا به وزارت امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری کرده‌اند.

آقای مهاجر با رد کردن ادعاها در باره لت‌وکوب چند تن از سوی کارمندان این اداره در تخار، به رادیو آزادی گفت: "ما این را تأیید نمی‌کنیم، از سوی وزارت مان به هیچ کسی گفته نشده‌است که در مسجد ها حاضری بگیرند. حاضری گرفتن نه کار شرعی است و نه راهکار و روش فعالیت وزارت مان است و نه پالیسی ماست. در هر جایی‌که شده‌است هموطنان مان با ما شریک کنند و ما عاملین را گرفتار می‌کنیم، ما موضوع حاضری در مسجد ها را رد می‌کنیم."

در همین حال عالمان دین می‌گویند که حکم نماز فرض است، اما هیچ فردی نمی‌تواند که نماز را به گونه اجباری بر مردم عملی کند.

فضل هادي وزین عالم دین و عضو اتحادیه جهانی علمای اسلام به رادیو آزادی گفت: "این وظیفه حکومت است که زمینه را برای ادای نماز مساعد کند و مردم را تشویش و ترغیب کند به ادای نماز، اما اجبار مردم به نماز خواندن و حاضری گرفتن در مسجد و ادای نماز جماعت این کار و وظیفه حکومت نیست و دولت نباید مردن را اجبار بکند و چنین کاری در عصر پیامبر هم نشده‌است."

پیش از این وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان تأیید کرده بود که در توصیه‌نامه‌یی از مردان خواسته بود که گذاشتن ریش را به علت سنت بودن آن رعایت کنند و مردم موسیقی نشنوند.

این نهاد همچنان از رانندگان موترهای شهری خواسته است که زنان بدون حجاب سوار موتر نکنند و نیز از انتقال آنان در سفرهای بیشتر از ۴۵ کیلومتر بدون محرم خودداری کنند.

این وزارت گفته بود که طالبان این کار را بر بنیاد اصول شرعی انجام داده‌اند، اما تأکید کرده‌اند که در عملی کردن هیج کدام این توصیه‌های شان از زور کار گرفته نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG