لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

خواست مشتری دانش (سارنوال معلول افغان) از حکومت طالبان


مشتری دانش، سارنوال افغان دارای معلولیت
مشتری دانش، سارنوال افغان دارای معلولیت

مشتری دانش، سارنوال دارای معلولیت و مسئول اقتصادی خانواده‌اش، از حکومت طالبان می‌خواهد برای او و دیگر سارنوالان زن اجازه دوباره رفتن به کار را بدهد.

او می‌گوید در وضعیت بد اقتصادی قرار دارد و از چند ماه به این طرف معاش دریافت نکرده‌است.

مشتری دانش در سال ۱۳۶۹ هنگامی‌که دو ساله بود شکار پولیو، بیماری فلج اطفال شد و توان راه گشتن از هر دو پایش رفت.

او با قالب پای مصنوعی و دو عصا سال‌ها مکتب و پوهنتون رفت تا سارنوال شد.

حالا هم منتظر است طالبان اجازه بازگشایی پوهنتون‌ها را بدهند تا بتواند از پایان‌نامه دوره ماستری‌اش دفاع کند.

این سارنوال زن می‌گوید بیشتر از ۵ سال در کابل سارنوال منع خشونت علیه زنان بوده و یک هفته پیش از حاکمیت طالبان بر افغانستان به‌حیث رئیس عمومی سارنوالی منع آزار و اذیت زنان در ادارات عامه و خصوصی از سوی لوی سارنوالی گماشته شده‌است.

مشتری اما امروز از سوی حکومت طالبان اجازه رفتن به وظیفه را همانند همه سارنوالان زن ندارد و تا کنون معاش هم دریافت نکرده‌است.

واکنش شماری از طالبان مسلح در برابر اعتراض شماری از خانم‌های افغان که برای بدست آوردن حقوق کار و تعلیم دست به اعتراض زده اند.
واکنش شماری از طالبان مسلح در برابر اعتراض شماری از خانم‌های افغان که برای بدست آوردن حقوق کار و تعلیم دست به اعتراض زده اند.

این سارنوال دارای معلولیت، نان‌آور خانواده ۱۰ نفری خود است. غم نان بیشتر از مرض پولیو به جانش ریشه دوانده است.

خانم دانش می‌گوید: "مشکلات مالی در نظام فعلی افغانستان وجود دارد، معاش‌ها پرداخت نشده و ما در یک حالت فقر و بیچاره‌گی بسر می‌بریم حتی چند ماه میشه کرایه خانه خود را نپرداختیم."

به‌گفته این سارنوالان سرنوشت کاری و امتیازی آنان تا هنوز روشن نیست.

خواستیم دیدگاه مقام‌های حکومت طالبان را در زمینه جویا شویم، اما به پرسش‌های ما پاسخ ندادند.

انعام‌الله سمنگانی معاون سخنگوی حکومت طالبان در ماه نومبر به رسانه‌ها گفته بود: "برخورد سلیقوی و امتیازی با سارنوالان صورت نخواهد گرفت."

مشتری دانش از تهدیدات جانی سارنوالان مخصوصاً سارنوالان زن هم حکایت می‌کند.

به باور او جامعه جهانی و کشورهای پناه‌جو پذیر هم آنان را از یاد برده است.

او گفت: "ما سارنوالان خانه‌های اولی خود را ترک کردیم، به خانه‌های دیگر آمدیم به‌خاطری‌که همان مظنونینی‌که از سوی طالبان رها شدند جاهای ما را پیدا نکنند و ما را مورد سو قصد قرار ندهند به این خاطر ما در حالت اخفا بسر می‌بریم حتی فامیل‌های ما نمی‌تواند آزادانه گشت‌وگذار کنند."

کوشش کردیم دیدگاه مسئولان حکومت طالبان را نیز در زمینه داشته باشیم، اما هیچ یک از سخنگویان حکومت طالبان به پرسش‌های ما پاسخ ندادند.

رهبری حکومت طالبان، پس از حاکمیت بر افغانستان عفو عمومی اعلام کرد.

آرشیف، شماری از طالبان مسلح
آرشیف، شماری از طالبان مسلح

انعام‌الله سمنگانی معاون سخنگوی حکومت طالبان هم پیش از این گفته بود برای رفع نگرانی سارنوالان اقدام خواهند کرد.

این سارنوال دارای معلولیت زن در حالی روایت از روزگار خود دارد که طالبان پس از حاکمیت در افغانستان دروازه‌های مکاتب، پوهنتون‌ها و دفاتر را به روی زنان بستند و محدودیت‌های زیاد اجتماعی بر آنان وضع کردند. مواردی‌که واکنش‌های جامعۀ جهانی را در پی داشتند و پابندی به رعایت حقوق بشر و حقوق زنان از جمله شرایط جهان برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان است.

اعتراضات حق طلبی زنان هم در این مدت بارها از سوی طالبان با خشونت سرکوب شده‌است.

با این همه مشتری دانش از جامعه جهانی می‌خواهد به طالبان فشار وارد کنند تا امنیت جانی کارمندان ارگان‌های عدلی و قضایی به خصوص سارنوالان را به عهده بگیرند و به آنان اجازه کار دهند و یا هم پناهنده‌گی سارنوالان را در اولویت کاری خود قرار دهند تا از این وضعیت نجات یابند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG