لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۷

طالبان: از کمک‌های ملل متحد استقبال و برای رساندن آن به نیازمندان همکاری می‌کنیم


توزیع کمک‌های سازمان ملل متحد به شماری از نیازمندان در ولایت هرات افغانستان
توزیع کمک‌های سازمان ملل متحد به شماری از نیازمندان در ولایت هرات افغانستان

حکومت طالبان، کمک‌های بشری سازمان ملل متحد برای مردم افغانستان را با اهمیت می‌داند و روی ادامه آن تأکید می‌کند.

در حالی‌که میلیون‌ها تن در افغانستان با قحطی و گرسنگی روبه‌رو شده‌اند، کمک‌های بین‌المللی اندکی امیدواری به میان آورده‌است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان شام گذشته (۱۵ جدی) به رادیو آزادی گفت که آن‌ها از این کمک‌ها استقبال می‌کنند و برای رساندن آن به نیازمندان هر گونه همکاری خواهند کرد.

آقای مجاهد می‌افزاید: "مردم افغانستان نیاز به همکاری و کمک جهان دارد. کشور ها باید در قبال مردم افغانستان احساس مسئولیت کنند و همکاری‌های شانرا ادامه دهند. ما با سپاس‌گزاری از همکاری‌های جامعه جهانی، این کمک‌ها را به نیازمندان در افغانستان ان‌شاءالله می‌رسانیم. مؤسساتی هم که در این بخش همکاری دارند، آن‌ها هم تحت مراقبت ما استند تا کمک‌ها به نیازمندان به سر وقت برسد."

سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان
سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان

پیش از این اداره‌های سازمان ملل متحد از وضعیت بشری در افغانستان ابراز نگرانی کرده و هشدار داده‌اند که زمستان امسال وضعیت را برای میلیون‌ها افغان با مشکل بزرگ روبه‌رو کرده‌است.

ستیفن دوجاریک سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد گفته که با وجود بحران بشری، صد ها میلیون دالر برای کمک‌رسانی با مردم در افغانستان جمع‌آوری شده‌است.

آقای دوجاریک می‌گوید: "در جریان ماه دسمبر، شرکای ما برای هفت میلیون تن در افغانستان کمک‌های غذایی فراهم کردند. همچنان برای زمستان کمک‌های نقدی و غیر غذایی در جریان رساندن به نیازمندان قرار دارد. تمویل کننده‌ها یک‌ونیم میلیارد دالر را با دو درخواست برای کمک‌های بشری در سال ۲۰۲۱ جمع‌آوری کرده‌اند."

سخنگوی ملل متحد ستیفن دوجاریک
سخنگوی ملل متحد ستیفن دوجاریک

سازمان ملل متحد و نهاد های امداد رسانی پیش از این گفته بودند که کمک‌های آن‌ها به افغانستان، برای حکومت طالبان نمی‌شود، بلکه از طریق مؤسسات بین‌المللی به نیازمندان کمک می‌شود.

اداره هماهنگی کمک‌‌های بشری سازمان ملل متحد، اوچا می‌گوید که برف‌باری سنگین و بارندگی شدید، بسیاری از بخش‌‌های افغانستان را طی دو روز گذشته خیلی متأثر کرده‌است.

این اداره افزوده که زمان برای رساندن کمک‌ها در حال گذر است.

حکومت طالبان گفته که وضعیت اضطراری روز چهارشنبه (۱۵ جدی) به‌خاطر برف‌باری سنگین و بارندگی شدید اعلام شده‌است.

برف‌باری های سنگین در سالنگ
برف‌باری های سنگین در سالنگ

شماری از سازمان‌های امداد رسانی در ماه‌های گذشته هشدار داده‌اند که افغانستان زمستان دشواری در پیش خواهد داشت. این سازمان‌ها از احتمال مرگ‌‌ومیر گسترده در نتیجه سردی شدید و نبود آب و غذای کافی هشدار داده‌اند.

جمع‌آوری کمک‌های یک‌ونیم میلیارد دالری برای امداد رسانی به نیازمندان شاید امیدوار کننده باشد، اما برخی از نهاد ها روی حل اساسی بحران اقتصادی افغانستان تأکید می‌کنند.

دیوید میلیبند رئیس کمیته نجات بین‌المللی به تازه‌گی به بی‌بی‌سی گفت که اقتصاد افغانستان کاملاً فروپاشیده و تنها کمک‌های بشری نمی‌تواند چاره‌ساز وضعیت فعلی باشد.

XS
SM
MD
LG