لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۶

برخی زنان: طالبان برای احترام به حقوق ما برنامه‌ی ندارند، جامعه جهانی اقدام کند


واکنش شماری از طالبان مسلح به تظاهرات برخی خانم‌ها که به‌خاطر بدست آوردن حق کار و تعلیم اعتراض کرده‌اند. ۲۸ دسمبر ۲۰۲۱
واکنش شماری از طالبان مسلح به تظاهرات برخی خانم‌ها که به‌خاطر بدست آوردن حق کار و تعلیم اعتراض کرده‌اند. ۲۸ دسمبر ۲۰۲۱

شماری از دختران و زنان افغان می‌گویند، طالبان در چهار ماه اخیر ثابت ساختند که برای احترام به حقوق زنان برنامه‌ی ندارند، بنابر این نیاز است تا جامعه جهانی بیش از این خاموش نباشد و در این زمینه اقدام کند.

نزدیک به یک ماه از زمانی‌ می‌گذرد که ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت نشست شورای عالمان دین برگزار می‌شود و در این شورا در باره آموزش و کار زنان مشوره خواهد شد، اما تا هنوز در این‌باره هیچ پیشرفتی نبوده و طالبان نیز در باره تاریخ دقیق و چگونگی برگزاری آن چیزی نگفته اند.

زنان افغان با انتقاد می‌گویند، طالبان به این دلیل چیزی نمی‌گویند، چون چیزی برای گفتن ندارند و ایجاد شورای عالمان دینی به مانند ایجاد طرزالعمل آموزش دختران در حد وعده باقی مانده است.

مرسل که پیش از حاکمیت طالبان بر افغانستان صنف دهم مکتب بود، اکنون ۱۱۱ روز است که اجازه رفتن به مکتب را ندارد و این وضعیت ناگوار زندگی، روز به روز بیشتر متأثرش می‌سازد.

او می‌گوید آموزش حق اساسی او است و امیدوار است نشست شورای عالمان دین هرچه زودتر برگزار شود و سرنوشت دانش‌آموزان و دیگر زنان افغانستان مشخص شود. او از طالبان می‌خواهد تا برای آینده‌ی مرفه و آرام به دختران اجازۀ آموزش را بدهند.

پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان شماری معدودی از شاگردان دختر در برخی مناطق به صنف‌های آموزشی خانه‌گی رو آورده‌اند.
پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان شماری معدودی از شاگردان دختر در برخی مناطق به صنف‌های آموزشی خانه‌گی رو آورده‌اند.

مرسل به رادیو آزادی می‌گوید: "مکتب دختران بسته است، دختران و زنان در اوضاع ناروشنی استند هیچ معلوم نیست آینده ما چی خواهد شد. پشت مکتب خود، پشت استادان خود، حتی پشت قهر استادان خود دق شده‌ام. حکومت طالبان باید بداند که دختران درس می‌خوانند و باید درس بخوانند تا به وطن خود خدمت کنند و آموزش حق شرعی هر دختر و زن است."

آموزش تنها مشکل اساسی این روزهای زنان و دختران در افغانستان نیست.

چهار ماه از حاکمیت طالبان بر افغانستان می‌گذرد و در این مدت زنان اجازۀ کار را در بیرون از خانه ندارند.

پروانه پیش از پانزدهم اگست و سقوط نظام جمهوری، به‌عنوان مدیر در یک بخش وزارعت مالیه کار می‌کرد.

او می‌گوید، منتظر است تا نشست شورای عالمان دینی در باره‌ی آینده کاری آنان چه تصمیمی خواهند گرفت.

پروانه از روزهای سخت‌اش یاد می‌کند و می‌گوید: "قبل از حاکمیت امارت اسلامی خودم کار می‌کردم و حالا حدوداً چهار ماه است به کار نمی‌روم و وضعیت زندگی من خراب است، زندگی من با یک وضعیت ناروشنی روبه‌رو است. بناً خواست من از طالبان این است که هرچه زودتر نشست عالمان دین را برگزار کنند تا ما از این بی‌سرنوشتی نجات پیدا کنیم."

نزدیک به یک ماه پیش، در ۱۹م قوس سال روان خورشیدی، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفت، قرار است نشست شورای علمای دین برای ارائه مشوره‌های سیاسی به حکومت برگزار شود.

او گفته بود در این نشست در کنار دیگر موضوعات، در باره حقوق زنان در چهارچوب اسلام نیز نظریات عالمان دین با حکومت طالبان شریک خواهد شد.

او همچنان گفت که در این نشست زنان حضور نخواهند داشت، اما با زنانی‌که شریعت می‌فهمند و معلومات دینی دارند، مشوره خواهد شد.

اکنون که این نشست نقطه عطفی برای دختران و زنان افغانستانی محسوب می‌شود.

در عین‌حال، این سؤال مطرح است که چرا یک ماه است تاریخ و نحوه برگزاری این دیدار مشخص نیست؟

از این میان طالبان می‌گویند، طرزالعملی را در زمینۀ آموزش و اشتغال زنان تدوین خواهند کرد، اما تا کنون هیچ نشانه‌ای از این اتفاق دیده نشده‌است.

از بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان در باره زمان و چگونگی برگزاری این نشست پرسیدیم، اما تا زمان نشر این گزارش، برای ما پاسخی نداد.

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان
بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان

شماری از فعالان عرصه حقوق زنان می‌گویند، چهار ماه به بهانه ایجاد طرزالعمل در قسمت آموزش و کار زنان ضایع شده‌است.

تورپیکی مومند معاون سازمان صلح و آزادی زنان می‌گوید، ایجاد نشست شورای عالمان دینی به مانند ایجاد طرزالعمل آموزش دختران در حد وعده است.

او به رادیو آزادی گفت: "ما اصلا نمی‌دانیم که تاریخ دقیق نشست عالمان دین را طالبان چرا اعلام نمی‌کنند. اگر اعلام این هم مانند ایجاد طرزالعمل باشد، به این معنی است که طالبان اصلاً برای تعلیم دختران برنامه و تعهد ندارند."

این در حالی‌ست که حکومت طالبان را تا کنون هیچ کشوری به رسمیت نشناخته است و حقوق بشر و احترام به حقوق زنان و دختران چیزی‌ست که جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن طالبان شرط تعیین کرده‌است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG