لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۶

طالبان: ملا هبت‌الله به ولایت فراه رفته و با علمای برجستۀ دینی مشورت کرده‌است


ملا هبت‌الله آخندزاده
ملا هبت‌الله آخندزاده

طالبان تأیید کردند که ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر شان در سفر روز گذشته خود به ولایت فراه با علمای برجستۀ دین دیدار و در مورد مسائل مختلف مشورت کرده‌است.

بلال کریمی معاون سخنگوی طالبان روز دوشنبه «۲۰ جدی ۱۴۰۰» به رادیو آزادی گفت که رهبر شان به ولایت‌های دیگر نیز سفر خواهد کرد و در صورت لزوم با افراد و مقام‌های مختلف دیدار خواهد کرد.

آقای کریمی می‌افزاید: "حفظ‌الله هبت‌الله دیروز به ولایت فراه رفته بود و با علمای برجسته دیدار و در مورد مسائل مختلف با آنان مشورت کرده بود و با علمای دینی، متنفذین و شخصیت‌های برجسته سیاسی کشور ملاقات دارد. در ولایت قندهار زندگی می‌کند و هر روز با علما، متنفذین و شخصیت‌های برجسته سیاسی کشور ملاقات می‌کند."

آقای کریمی می‌گوید که ملا هبت‌الله هر روز در مکان‌های مختلف در نشست‌های عمومی با مردم شرکت می‌کند.

بلال کریمی همچنان گفت که ملا هبت‌الله در صورت نیاز به تمام ولایت‌ها از جمله کابل سفر خواهد کرد.

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان
بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان

در همین حال، یک رسانه دولتی به نام خبرگزاری آژانس باختر گزارش داده که ملا هبت‌الله آخند، رهبر اداره طالبان در سفر به ولایت فراه به علمای دینی گفته است که این نظام را باید از آن خود بدانند و با آن همکاری کنند.

به گزارش این خبرگزاری، ملا هبت‌الله به مقام‌های محلی پیشنهاد کرده و گفته که عالمان دین بزرگان اند و به‌گفته او عالمان باید پل ارتباطی بین اداره و مردم باشند و همه مقام‌های دولتی از جمله والی‌ها باید با آن‌ها مشورت کنند.

او به این والی‌های اداره طالبان گفته که برای مشورت خود نزد عاملان بروند و آنان را نزد خود نخوانند.

بلال کریمی همچنان به رادیو آزادی گفت که از آغاز اداره‌شان، ملا هبت‌الله رهبر شان هرگز به کابل نرفته است، چیزی‌که اکثر مقام‌های حکومت پیشین و برخی از کاربران رسانه‌های اجتماعی از آن انتقاد کرده و پرسشی مطرح کرده‌اند که چرا او را هنوز مردم ندیده است.

شماری از آگاهان سیاسی نیز به همین نظر اند.

عزیزالدین معارج دیپلمات پیشین و مشاور حقوقی کنونی در لندن، به رادیو آزادی گفت که ملا هبت‌الله آخند به‌عنوان رهبر حکومت طالبان باید دید و بازدید های خود را با مردم هم گسترش دهد.

آقای معارج می‌گوید: "این‌که او به این یا آن ولایت می‌رود آن هم در یک زمان نا روشن و چهره‌اش در تلویزیون ظاهر نمی‌شود، وضعیت مشکوک و گنگ است و تردید هایی را در باره حضور و وجودش بیشتر می‌سازد و هم مردم نمی‌توانند به او تکیه یا اعتماد کنند، باورهایی خلق می‌شود که در پشت پرده بازی سیاسی دیگری در جریان است، بنابر این به رهبر یک کشور نیاز است تا در روشنی قانون، شرع و فرهنگ بیاید و از یک آدرس انتقاد، نصحیت و پیشنهاد مردم را گوش دهد."

تصاویر شماری از سران طالبان
تصاویر شماری از سران طالبان

از بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان پرسیدیم که چرا ملا هبت‌الله آخند رهبر این حکومت تا کنون ظاهر نشده‌است؟ او گفت که مهم فعالیت و حکومتداری است.

اما او می‌گوید که هر روز با گروه‌ها، افراد و چهره‌های مختلف ملاقات می‌کند.

پیش از این گزارش شده بود که ملا هبت‌الله رهبر طالبان در ولایت کندهار با مردم دیدار کرده که برخی از مقام‌های محلی آن را به رادیو آزادی تأیید کردند.

اما در نخستین روزهای سال روان، برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری "AFP" از کشته شدن رهبر طالبان خبر دادند و شایعاتی مبنی بر کشته شدن ملا هبت‌الله در حمله هواپیمای بدون سرنشین در کویته منتشر شد، چیزی‌که طالبان همیشه آن را تکذیب کرده‌است.

XS
SM
MD
LG