لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۹

گفتگوهای بلینکن و لاوروف بدون پیشرفت پایان یافت


آنتونیو بلینکن وزیر خارجه آمریکا چپ در حال مصافحه با همتای روسی اش سرگی لاوروف
آنتونیو بلینکن وزیر خارجه آمریکا چپ در حال مصافحه با همتای روسی اش سرگی لاوروف

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، دیروز (۲۱ جنوری) با همتای روسی‌اش سرگی لاوروف، برای ۹۰ دقیقه در ژنیو گفتگو کرد.

در حالی که مسکو می‌خواهد در مورد چگونگی روابط جمهوری‌های اتحاد شوروی پیشین که اکنون کشورهای مستقل اند، برخی امتیازها را از ناتو کسب کند، آمریکا و روسیه تلاش می‌کنند تا جلو جنگ احتمالی در اوکراین را بگیرند.

بلینکن و لاوروف هردو پس از نشست دیروز گفتند که بحث‌های‌ شان صریح بود. آنها در مورد دیپلماسی به مسئله اوکراین ابراز امیدواری کردند.

جن ساکی سخنگوی قصر سفید
جن ساکی سخنگوی قصر سفید

جین ساکی سخنگوی قصر سفید دیروز جمعه در یک نشست خبری گفت، واشنگتن انتظار دارد که گفتگوها با روسیه در مورد مسایل اختلافی غرب با مسکو، به شمول مسئله اوکراین ادامه یابد: "گام‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم برداریم. در مورد آن بحث هم ممکن است که همه ما به شمول روسیه، شفافیت را زیاد و خطرها را کمتر سازیم. در بخش کنترل اسلحه کار کنیم و اعتماد به دست آوریم. ما با متحدان و شریکان ما همصدا استیم و انتظار داریم که بلینکن و لاوروف باز هم با یکدیگر دیدار کنند و به بحث‌ها ادامه دهند."

پس از گفتگوهای وزیران خارجه امریکا و روسیه در ژنیو، قصر سفید اعلام کرد که رئیس جمهور بایدن، در همین هفته با اعضای تیم امنیت ملی‌اش دیدار می‌کند و مسئله اوکراین را به بحث می‌گیرد.

آنتونی بلینکن پس از گفتگوها با سرگی لاوروف گفت که آنها توقع پیشرفت خیلی زیاد در گفتگوها را ندارند اما تاکید کرد که به این باور است که هر دو جانب در حال حاضر از لحاظ تفاهم در وضعیت روشنی قرار دارند.

وزیر خارجه روسیه هم گفت، پس از آنکه دیپلماسی در روز‌های گذشته برای حل اختلاف‌ها ناکام شد، اکنون امیدواری دارد که گفتگوها، میزان هیجان‌ها را کاهش دهد.

روابط کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا با مسکو پس از آن خیلی پر تنش شد که حدود ۱۲۷ هزار سرباز روسی در مناطق مرزی با اوکراین مستقر شدند.

ایالات متحده روز پنجشنبه آشکار گفت که هر گونه تحرک نظامی روسیه در مناطق مرزی با اوکراین، به عنوان تهاجم شمرده خواهد شد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG