لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۱

بلینکن: حمله روسیه بر اوکراین قریب الوقوع به نظر می‌رسد


این تصویر که توسط وزارت دفاع روسیه در ۹ فبروری ۲۰۲۲ منتشر شد، سیستم دفاع هوایی "اس-۴۰۰" را نشان می‌دهد که در تمرینات مشترک نیروهای مسلح روسیه و بلاروس به عنوان بخشی از بازرسی، وظیفه رزمی را برعهده دارند.
این تصویر که توسط وزارت دفاع روسیه در ۹ فبروری ۲۰۲۲ منتشر شد، سیستم دفاع هوایی "اس-۴۰۰" را نشان می‌دهد که در تمرینات مشترک نیروهای مسلح روسیه و بلاروس به عنوان بخشی از بازرسی، وظیفه رزمی را برعهده دارند.

براساس بیانیه قصر سفید، در گفتگو تلفونی میان رؤسای جمهور اوکراین و امریکا، جو بایدن رئیس جمهور امریکا تعهد کشورش را به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تکرار کرده است و متعهد شده که در صورت تجاوز بیشتر روسیه به اوکراین به سرعت واکنش نشان خواهد داد.

پیش از این دفتر ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که او در گفتگو با جو بایدن رئیس جمهور امریکا در مورد وضعیت امنیتی و تلاش‌های دیپلماتیک کنونی به هدف کاهش تنش‌ها بحث می‌کند.

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا به روز یکشنبه گفت که تصمیم کشورش برای تخلیه بیشتر کارمندان سفارت امریکا در کیف با تهدید حمله روسیه توجیه شده که به گفته او راه اندازی آن به اندازه کافی قریب الوقوع به نظر می‌رسد.

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

بلینکن پس از گفتگو با همتایان جاپانی و کوریای جنوبی خود یاد آور شد که واشنگتن دستور خروج بیشتر امریکایی‌های را که هنوز در سفارت امریکا در کیف اند، صادر کرده.

همچنین بریتانیا و جرمنی از جمله کشورهای اند که به شهروندان خود گفته اند که اوکراین را ترک کنند.

در این میان استرالیا روز یکشنبه اعلام کرد که فعالیت سفارت خود در کیف را به حالت تعلیق درآورده.

در همین حال جیک سالیوان مشاور امنیت ملی امریکا هم در همان روز گفت که تهاجم روسیه بر اوکراین ممکن است هر روزی آغاز شود.

او با اشاره به بازی‌های المپیک زمستانی که قرار است در ۲۰ فبروری به پایان برسد افزود که این ممکن شامل هفته آینده قبل از پایان بازی‌های المپیک شود.

نگرانی‌ها در مورد حمله احتمالی روسیه بر اوکراین زمانی اوج گرفت که بیش از صد هزار سرباز روسی در نزدیکی مرز با اوکراین مستقر شدند.

روابط مسکو با کیف و غرب از سال ۲۰۱۴ پس از آن که روسیه شبه جزیره کریمیا را با خاک خود یکجا ساخت، تیره شد.

همچنین مسکو متهم به حمایت از جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین است.

روسیه احتمال حمله بر اوکراین را رد کرده اما این کشور از غرب ضمانت می‌خواهد که ناتو، اوکراین و دیگر کشورهای شوروی سابق را به عنوان عضو نخواهد پذیرفت و استقرار تسلیحات به اوکراین را متوقف خواهد کرد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG