لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۱

افزایش نیروهای روسیه در مرز اوکراین؛ واشنگتن و کیف روی دیپلماسی تاکید کردند


روسای جمهور امریکا و اوکراین
روسای جمهور امریکا و اوکراین

ایالات متحده و اوکراین به تعهد‌شان به دیپلماسی در برابر تقویت نیروهای نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین تاکید کردند.

قصر سفید گفت که رهبران هر دو کشور این سخنان را در تماس تلفونی با یکدیگر بیان کرده اند.

جو بایدن رئیس جمهور امریکا در این گفتگوی تلفونی تعهد خود مبنی بر حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را تکرار کرد و گفت که در صورت تهاجم روسیه بر اوکراین واکنش سریع نشان خواهد داد.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین گزارش داد که رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی از همتای امریکایی خود دعوت کرد که در روز‌های آینده از کیف دیدن کند.

از رئیس جمهور زلنسکی نقل شده که به باور او این سفر به ثبات اوضا ع کمک می‌کند.

همزمان، قدرت‌های غربی به تقاضای خود از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ادامه داده تا تنش‌ها را کاهش دهد.

در این حال واشنگتن دیروز یکشنبه جابجایی نیروهای بیشتر روسی در مرز اوکراین را تخمین کرده گفت که در حال حاضر قوای روسی در مرز اوکراین از صد هزار سرباز به یک صد وسی هزار افرایش یافته است.

در ضمن کیف در ظرف ۴۸ ساعت آینده اجلاس سازمان کشور‌های عضو امنیت و همکاری اروپا را تقاضا کرده تا بر سر افزایش نیروهای روسی در نزدیکی مرزش بحث کند.

در این میان دیمترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین روز جمعه با استناد بر سندی از سازمان امنیت و همکاری اروپا سوالاتی را در ارتباط به فعالیت‌های روسیه از مسکو پرسیده بود.

اما به گفته کولبا تا هنوز مسکو در این مورد پاسخ نداده است.

همزمان با این انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا دیروز یکشنبه گفت که کشورش تصمیم گرفته تا تعدادی از کارمندان سفارت خود در کیف را تخلیه کند.

بلینکن، گفت که خطر حمله نظامی روسیه به اوکراین تا اندازه‌ای است که تصمیم وزارت خارجه در خروج اکثریت کارکنان سفارت امریکا در کیف را توجیه می‌کند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG