لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۵

تلاش امریکا برای فشار و ترغیب کشور های اسلامی؛ طالبان زنان را محروم نسازند


آرشیف، شماری از زنان و یک طالب مسلح
آرشیف، شماری از زنان و یک طالب مسلح

ایالات متحده می‌خواهد که کشور های اسلامی را ترغیب کند تا بر طالبان فشار آورند که به نام دین زنان را از زنده‌گی اجتماعی محروم نسازند.

رینا امیری نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان در نشست آنلاین مرکز بین‌المللی مطالعات استراتژیک واشنگتن گفت که به تازه‌گی از قطر و عربستان سعودی دیدن کرده‌است.

او افزود که در نظر دارد به شماری دیگر از کشور های اسلامی هم سفر کند و از این کشور ها نیز خواهد خواست که طالبان را در زمینۀ رعایت حقوق و آزادی‌های زنان تشویق کنند.

طالبان گفته اند که حقوق زنان را در چهارچوب شریعت اسلامی رعایت می‌کنند، اما شماری از فعالان حقوق زن در افغانستان می‌گویند که این حرف طالبان خیلی کلی است.

سهیل شاهین رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحۀ قطر به رادیو آزادی روز پنجشنبه گفت که جهان به‌گفتۀ او به جای "شعار حقوق زنان" عملاً در قسمت بهبود وضعیت زنده‌گی و آموزش زنان با طالبان کمک کند.

نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان گفته است که بسیاری از کشور های اسلامی با طالبان تعامل دارند و از درخواست‌ها برای شمولیت گروه‌های سیاسی و قومی در حکومت طالبان حمایت می‌کنند، اما در بارۀ وضعیت زنان افغان بسیار اندک صحبت می‌کنند.

رینا امیری می‌گوید که به مقام‌های برخی از کشور های اسلامی گفته است که موضوع مشارکت زنان را در حکومت طالبان هم مطرح کنند.

رینا امیری نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان
رینا امیری نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، به زنان در بسیاری از ادارات دولتی اجازۀ کار داده نشده‌است.

یکی از خواسته‌های اصلی جامعه جهانی از حکومت طالبان دادن حق کار و آموزش برای زنان و دختران در افغانستان است.

طالبان گفته اند که تمام مکاتب دختران در این کشور در ماه حمل سال آینده خورشیدی باز خواهند شد.

XS
SM
MD
LG