لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۸

موضع تازۀ حکومت طالبان در مورد سفر شماری از افغان‌ها به بیرون از افغانستان


شماری از افغان‌ها حین خروج از افغانستان در روند تخلیه
شماری از افغان‌ها حین خروج از افغانستان در روند تخلیه

انتقادها از محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان بر سفر زنان و تلاشی‌‎های خانه‌به‌خانه در کابل در حال افزایش است، موضعی‌که حال حکومت طالبان از عقب‌نشینی کردند.

هوگو شارتر، شارژدافیر سفارت بریتانیا در افغانستان به تازه‌گی گفته است که طالبان باید از اظهارات خود که زنان به بیرون از این کشور سفر کرده نمی‌توانند، بی‌درنگ وضاحت دهند.

آقای شارتر افزوده که از عملیات تصفیه‌یی طالبان در کابل "عمیقاً نگران" است.

او در حساب تویتری خود نوشته که بازرسی خانه، تهدید، بازداشت و خشونت در برابر غیر نظامیان غیر قابل قبول است و طالبان باید بی‌درنگ از این کار دست بردارند.

طالبان تا کنون در این باره چیزی نگفته اند، اما پیش از این گفته اند که هدف از این عملیات مهار فعالیت‌های مخرب و جنایات در کابل بوده و افزوده که در این بازرسی‌ها آدم‌ربایان، دزدان و دیگر جنایتکاران را بازداشت می‌کنند.

شارژدافیر بریتانیا در افغانستان همچنان از محدودیت‌ها در برابر سفر زنان افغان به خارج از کشور ابراز نگرانی کرده و گفته که جهان همچنان ناظر طالبان است.

هوگو شارتر، شارژدافیر سفارت بریتانیا در افغانستان
هوگو شارتر، شارژدافیر سفارت بریتانیا در افغانستان

او نوشته: "من از طالبان می‌خواهم که در بارۀ اظهارات خود بی‌درنگ وضاحت دهند. جهان همچنان ناظر رفتار طالبان است. چنین اقداماتی تعهد طالبان به جامعۀ جهانی و اعتماد مردم افغانستان را آسیب می‌زند."

او گفته طالبان به زنان افغان گفته اند که بدون سرپرست مرد و دلیل موجه به خارج از کشور سفر نکنند که پذیرفتنی نیست.

یکی از کسانی‌که سال‌ها با نهادهای خارجی در افغانستان کار کرده و انتظار می‌رفت در آیندۀ نزدیک کشور را ترک کند، اما محدودیت‌های سفر به خارج از سوی طالبان به نگرانی‌هایش افزوده است. او نمی‌خواهد نامی از او در این گزارش گرفته شود.

با توجه به این‌که تضمینی برای بهبود وضعیت اقتصادی و امنیتی در افغانستان وجود ندارد او از طالبان می‌خواهد که محدودیت‌های سفر زنان به خارج از کشور را لغو کند: "ما در حال حاضر در افغانستان بند مانده ایم. طالبان مردم را از خروج از افغانستان منع کرده‌است. ما در این‌جا در وضعیت بد اقتصادی و امنیتی هستیم. فکر می‌کنیم در حال حاضر در زندان هستیم. یک لقمه نان پیدا کرده نمی‌توانیم، نمی‌دانم چگونه با این وضعیت زنده‌گی را ادامه دهیم."

در همین حال شکریه بارکزی، نمایندۀ پیشین ولسی جرگه و فعال حقوق زنان تصمیم تازۀ طالبان را غیر عملی خواند و گفت که آن‌ها می‌خواهند افغان‌ها را گروگان بگیرند.

او می‌گوید که سفر به خارج از کشور حق هر افغان است و طالبان نباید این حق را از مردم بگیرند.

شکریه بارکزی
شکریه بارکزی

خانم بارکزی می‌گوید: "سفر حق شرعی و قانونی هر افغان است، اما این‌که طالبان این حق را از مردم می‌گیرند و به دنبال دلایل موجه و دلایل ناموجه در برابر حقوق مردم هستند، این دقیقاً همان کاری است که طالبان می‌خواهند انجام دهند تا همه افغان‌ها را گروگان بگیرند."

حکومت طالبان هفتۀ گذشته اعلام کرد که زنان دیگر نمی‌توانند بدون محرم شرعی به خارج از افغانستان سفر کنند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان گفت، افغان‌هایی که بدون هیچ دلیلی قصد سفر به خارج از کشور را دارند، باید متوقف شوند.

اما به تازه‌گی ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در حساب تویتر خود نوشته است: "‏مطلب سخنان من در مورد افغان‌های که از کشور بیرون می‌روند این بود که رفتن بدون اسناد قانونی، غیر اصولی و به گونه قاچاق که هموطنان ما را با خطر مواجه می‌سازد، ممنوع است. هموطنان ما‌ که اسناد قانونی و دعوتنامه داشته باشند به بیرون از کشور سفر می‌توانند و با اطمینان به کشور آمده می‌توانند."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

پیشتر دیدبان حقوق بشر نیز محدودیت‌های جدید طالبان بر سفر زنان افغان را نگران کننده خوانده بود.

هیدر بار مسئول بخش زنان این نهاد به رادیو آزادی گفته بود که اقدام تازۀ طالبان نشانۀ افزایش محدودیت‌ها برای زنان در افغانستان است.

XS
SM
MD
LG