لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۳

اتحادیه اروپا: حکومت طالبان تصمیمش را در مورد مکاتب دختران لغو کند


بیرق اتحادیه اروپا
بیرق اتحادیه اروپا

سمیه دانش‌آموز صنف دوازهم در یکی از مکاتب ولایت بادغیس است. او در پی تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، از رفتن به مکتب محروم شده است.

او می‌گوید این روزها به اندازه تمام دنیا غم روی شانه‌هایش آوار شده و از آینده تاریک و محروم شدن از تحصیل نگران است: "خیلی حس بدی است وقتی تمام دختران جهان می‌توانند به مکاتب حاضر شوند، می‌توانند پیشرفت کنند، به جامعه و مردم خود خدمت کنند، چرا یک دختر افغان نتواند؟ یک دختر افغان شجاعت این را دارد که حتی رئیس جمهور شود و در سطح بین‌المللی کار کند."

ممنوعیت تحصیل دختران دوره متوسطه و لیسه تنها بر دانش‌آموزان دختر چالش ایجاد نکرده، آموزگاران زن نیز در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند.

یکی از آموزگاران زن در ولایت هرات که صنف‌های یازدهم و دوازدهم دختران را آموزش می‌دهد و به علت حساسیت‌ موضوع نمی‌خواهد نامش را در گزارش بنویسیم به رادیو آزادی چنین می‌گوید: "وقتی خبر رسید که شاگردان باید رخصت شوند، شاگردان یک عده آمده بودند دوره لیسه بودند اما با ناامیدی پس رفتند، همه گریه می‌کردند و ما هم همراه‌شان گریه کردیم. طرف صنف‌ها که می‌رویم صنف‌ها خالی است انگار چیزی خیلی با ارزشی از ما گرفتند چون ما وظیفه خود را خیلی دوست داشتیم."

به دنبال بسته ماندن دروازه‌های مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم، اتحادیه اروپا به تازگی در اعلامیۀ ممنوعیت تحصیل بیش از یک میلیون دانش‌آموز دختر در افغانستان را نکوهش کرده است و از پیامد‌های آن برای طالبان هشدار داده است.

در اعلامیه که شام دوشنبه منتشر شده آمده است، اتحادیه اروپا و شرکای بین‌المللی‌اش تاکید کردند اگر طالبان هرچه زودتر این تصمیم را لغو نکنند، «پیامدهای گسترده‌ بر جنبه اعتمادسازی با جهان» خواهد داشت.

اتحادیه اروپا همچنان در این اعلامیه گفته است، "این نقض آشکار حق اساسی آموزش برای همه کودکان است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر و چندین سند بین‌المللی حقوق بشر که افغانستان یکی از کشورهای عضو آن است، تصریح شده است. هیچ دلیل مذهبی یا اجتماعی نمی‌تواند چنین رفتار نابرابر را توجیه کند."

در این اعلامیه همچنان آمده که این نشان دهنده عدم پابندی تعهد طالبان به مردم افغانستان و نادیده گرفتن تضمین‌های داده شده به شرکای بین‌المللی افغانستان است که تلاش کردند تا شرایط لازم را برای بازگشت همه کودکان به مکتب در سال تعلیمی جدید فراهم کنند.

اتحادیه اروپا هشدار داده که این تصمیم چانس طالبان را برای به دست آوردن مشروعیت داخلی که به دنبال آن است، از بین می‌برد، مشروعیتی که باید از طریق حکومتی فراگیر و مسئولانه در عوض استفاده از زور و خشونت به‌دست آید.

طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در باره اعلامیه تازه اتحادیه اروپا پاسخ ندادند اما پیش از این وزارت معارف طالبان در بیانیه‌ای گفته که هرگاه لباس‌های دانش آموزان مطابق با شریعت، سنت و فرهنگ افغانستان طراحی شود، مطابق با فرمان رهبری‌شان مکاتب بازگشایی می‌شوند.

XS
SM
MD
LG