لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان حملات پاکستان بر خوست و کنر را محکوم کردند


سفارت افغانستان در ایتالیا
سفارت افغانستان در ایتالیا

سفارت‌های افغانستان در ایتالیا، استرالیا، جمهوری چک، ناروی، سریلانکا و چند کشور دیگر با صدور یک اعلامیه‌ مشترک حملات اخیر پاکستان بر قلمرو افغانستان را محکوم کردند.

بر اساس گزارش‌ها، طیاره های جت پاکستان بامداد روز شنبه چندین منطقه را در ولایات خوست و کنر بمباران کردند که طبق آخرین خبر ها، تنها در خوست ۴۲ تن کشته و ۱۵ تن دیگر زخمی شدند. همچنان کشته شدن ۵ تن در کنر نیز تایید شده است.

سفارت‌های افغانستان در اعلامیه‌ای که در فیسبوک سفارت افغانستان در ایتالیا منتشر شده، این حملات را به شدت محکوم کرده و آن را نقض آشکار تمامیت ارضی افغانستان خوانده و از شورای امنیت سازمان ملل خواسته اند که باید جلوی این گونه تخلفات را بگیرد.

سفارت افغانستان در استرالیا نوشته که دیپلمات‌های افغان بارها این گونه تخلفات را به شورای امنیت ملل متحد گزارش داده اند و رویداد اخیر به اقدام روشن و قاطع شورای امنیت سازمان ملل متحد و جامعه جهانی نیاز دارد.

در اعلامیه تاکید شده که هیئت دیپلماتیک و مردم افغانستان به حفظ حاکمیت، تمامیت ارضی، ارزش‌های ملی افغانستان دموکراتیک، مستقل و صلح آمیز متعهد هستند.

شهزاد گل آریوبی سفیر افغانستان در جمهوری چک
شهزاد گل آریوبی سفیر افغانستان در جمهوری چک

شهزاد گل آریوبی سفیر افغانستان در جمهوری چک، شب گذشته به رادیو آزادی گفت: "در مورد بمباری‌ که توسط نیروهای نظامی پاکستان بر قلمرو افغانستان صورت گرفته، همۀ نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان بطور مشترک و هماهنگ یک اعلامیه را صادر و این حملات را به شدت نکوهش کرده اند. آنرا تجاوز بر خاک افغانستان خوانده و بطور جدی خواستار جلوگیری از همچو رویداد‌ها شده اند."

سازمان ملل متحد نیز از تلفات افراد ملکی در نتیجه بمباران قوای پاکستان در خوست و کنر ابراز نگرانی کرده.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با ابراز نگرانی در مورد تلفات افراد ملکی از جمله زنان و کودکان گفته که افراد ملکی هرگز نباید هدف قرار بگیرند.

وزارت دفاع طالبان هم یکشنبه، یک روز پس از بمباران خوست و کنر توسط پاکستان این حملات را "غیر انسانی" و "ظالمانه" خوانده، هشدار داد که هیچ کشور نباید آنها را مجبور به عمل بالمثل سازند.

ولی مخالفان طالبان، در همچو حمله به افغانستان، حکومت طالبان را مقصر دانسته اند.

جبهه مقاومت ملی در اعلامیه‌ای حملات پاکستان را محکوم کرده، گفته که طالبان هیچ پاسخی به ملت افغانستان در برابر این تجاوزها نداشتند و نخواهند داشت.

در این حال، وزارت خارجه پاکستان روز یکشنبه بدون اشاره به بمباران در خوست و کنر در یک اعلامیه گفته که حملات بر پاکستان از قلمرو افغانستان صورت می‌گیرد و عساکر پاکستانی در نتیجۀ آن کشته و زخمی می‌شوند.

XS
SM
MD
LG