لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۲

منبع: عامل حمله مرکز آموزشی ممتاز شناسایی شده است


آرشیف
آرشیف

رادیو آزادی به معلوماتی دست یافته است که انفجار مرکز آموزشی ممتاز در غرب کابل توسط کی صورت گرفته است.

یک منبع با خبر به شرط اینکه از او نام برده نشود و صدایش نشر نشود این معلومات را با رادیو آزادی شریک کرده است.

منبع می‌گوید، حمله کنندۀ مرکز آموزشی ممتاز یکی از شاگردان این مرکز بوده که ده روز پیش ثبت نام کرده بود.

منبع این را هم می‌گوید که فرد مذکور نخست در صنف آمادگی کانکور ثبت نام کرد و بعداً صنف خود را تغییر داد و در بخش فیزیک آموزش می‌دید.

منبع می‌گوید، فرد مذکور مواد انفجاری را در صنف خود گذاشته و کورس را ترک کرده و او گمان می‌کند انفجار دیگر که بعداً در مقابل مکتب عبدالرحیم شهید صورت گرفته نیز کار همین فرد بوده است.

منبع می‌گوید، سن این فرد کمتر از ۲۰ سال و باشندۀ کابل بوده، اما او جزئیات بیشتری را در زمینه شریک نساخت.

رمضان یکی از دانش آموزان این صنف می‌گوید، او نام شخصی را که متهم به انجام این حملات است، نمی‌داند، اما آنان او را به نام قاری در صنف صدا می‌کردند و تازه به صنف آمده بود.

وی از آن روز برای رادیو آزادی اینگونه قصه کرد: " آن روز یک بیک کلان آورده بود، داخل صنف شد کتاب‌های خود را از داخل بیک کشید و پشت سر برادرم گذاشت و زنگ آمد و از استاد اجازه گرفت و بیرون رفت و همو پای تخته بود و همو بیکش را که جور کرد محمد خیلی زخمی شده بود و در حدود یکصد و بیست چره پشت سر خورده پیش رویش را نمی‌دانیم که چطور است."

بر بنیاد اطلاعات وزارت صحت عامۀ طالبان، در ۳ انفجار پی‌هم روز سه‌شنبه در مربوطات حوزه ۱۸ امنیتی کابل، شماری از دانش‌آموزان مکتب عبدالرحیم شهید کشته شدند و دانش‌آموزان مرکز آموزشی ممتاز تنها زخمی شده اند.

به اساس آمارهای رسمی در این انفجارها ۶ تن کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

منبع به رادیو آزادی گفت، زخمیان کورس ممتاز اسما شریفی، حسن رضا، رمضان، محمد و خواهرش شامل اند که به گفته او از این میان زخم محمد شدید است.

تا به حال نه مسئولان ارگان‌های کشفی و امنیتی طالبان در این مورد چیزی با رسانه‌ها شریک کردند و نه هم کدام شخص و یا گروهی مسئولیت آن را به عهده گرفته است. اما مسئولان وزارت داخلۀ طالبان می‌گویند، در جستجوی عاملان انفجارهای روز سه‌شنبه اند.


عبدالنافع تکور، سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: "ما تلاش می‌کنیم که عاملان این حادثه را بازداشت کنیم و به پنجۀ قانون بسپاریم و آنان را به جزای اعمال‌شان برسانیم، دشمنان افغانستان این را می‌دانند که هرکسی اینجا زندگی می‌کند افغانان عضو یک خانواده اند تحقیقات در زمینه جریان دارد و زمانی‌که تحقیقات تکمیل شود نتیجۀ آن را با رسانه‌ها شریک می‌سازیم."

این معلومات در حالی با رادیو آزادی شریک می‌شود که روز چهارشنبه یک استاد مرکز آموزشی ممتاز به رادیو آزادی گفته بود که مسئولان استخبارات طالبان برخی مسئولان و استادان این کورس را به ارتباط این انفجارها با خود برده و از آنان تحقیقات کردند که بعداً با ضمانت مسئولان برخی مرکزهای آموزشی و مردم آزاد شدند.

اما تا به حال سخنگویان ریاست استخبارات و مسئولان وزارت داخلۀ طالبان و فرماندهی امنیه طالبان در کابل در این مورد به پرسش‌های ما پاسخ ندادند.

XS
SM
MD
LG