لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

عید پُر از نگرانی؛ مردم خواهان تامین امنیت اند


عکس آرشیف: کودکان افغان در روز عید
عکس آرشیف: کودکان افغان در روز عید

علی یکی از باشنده های کابل است که یک دوست خود را در رویداد انفجار « خانقاه خلیفه صاحب »‌ از دست داده است. او و هزاران تن از دیگر از باشنده های کابل و سایر ولایات از ادامه نا امنی ها به ویژه در روز های عید نگران اند.

علی به رادیو آزادی می‌گوید با تهدید‌های موجود چندان عیدی نخواهد داشت اما می‌خواهد با ادای نماز عید در مسجد پیام واضحی از استقامت مردم به هراس افگنان بفرستد. او میگوید: « اوضاع امنیتی در این اواخر بسیار خراب شده، در کابل و ولایات به ویژه برای مردم تشیع، ما هیچ کدام شوق و دوق برای تجلیل عید امسال نداریم، و ترس از این هم نداریم که اگر برای نماز برویم.»

طیبه که ۱۸ سال سن دارد و باشندهٔ کابل است می‌گوید، در گذشته برای عیدی رفتن به خانه‌های دوستان و اقارب‌اش هیجان ویژه‌یی داشت،‌اما اکنون ترجیح می‌دهد عید را در خانه سپری کند. او میگوید: « عید امسال اصلا لذت بخش نیست، به جای این که از عید لذت ببریم، بیشتر به فکر امنیت خود و خانواده خود هستیم، جای که بریم خانه بعضی از اقارب خود یا آن‌ها خانه ما بیایند ترجیح می‌دهیم که در خانه باشیم.».

یکی از زخمیان رویداد های اخیر در شمال افغانستان
یکی از زخمیان رویداد های اخیر در شمال افغانستان


با این حال عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت امور داخلهٔ طالبان به رادیو آزادی گفت، آمادگی های کامل را برای تامین امنیت مردم در روز های عید روی دست دارند.

« تمام اداره های امنیتی و کشفی در هماهنگی کامل آماده اند تا در سه روز عید امنیت مردم را تامین کنند، هموطنان ما می توانند با اطمینان کامل از روز های عید تجلیل کنند.»

حملات بمی در کابل و شماری از ولایات افغانستان در جریان دو هفته اخیر جان صد هاتن از افراد ملکی را گرفته است

مردم در حالی نگران اواضاع امنیتی در روز های عید هستند که از آغاز ماه رمضان تاکنون چندین حمله بر عبادت‌گاها و مرکزهای آموزشی در کابل، بلخ، کندز و بخش های دیگر کشور صورت گرفته است. مسوولیت شماری از این حمله‌ها را داعش پذیرفته است.

در آخرین مورد پس از چاشت جمعه یک انفجار در مسجد و « خانقای خلیفه صاحب» در سه‌راهی علاالدین رخ داد.

سیدفضل آقا خطیب این مسجد به رویترز شمار کشته شده‌گان را پنجاه تن گفته است٬ اما قوماندانی امنیهٔ‌ کابل شمار کشته شده‌گان را ده تن و زخمیان این رویداد را سی تن ذکر کرده است.

مسئولیت این حمله را تا هنوز کسی یا گروهی بر عهده نه‌گرفته است.

XS
SM
MD
LG