لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۶

نسل سرگردان افغانستان؛ ایران اخراج مهاجرین افغان را سرعت بخشیده است


عکس آرشیف : گروهی از افغان‌ها که از ایران اخراج شده و دوباره به افغانستان فرستاده شده اند.
عکس آرشیف : گروهی از افغان‌ها که از ایران اخراج شده و دوباره به افغانستان فرستاده شده اند.

ایران پروسهٔ اخراج افغانهای را سرعت بخشیده که به گفته حکومت ایران٬ به طور غیر قانونی وارد این کشور شده اند.

خبرگزاری اسوشیتید پرس به نقل از اش کارل معاون اداره بین المللی مهاجرت ( آی او ام) گزارش داده که روند خروج اجباری افغانهای مهاجر در ایران ۶۰ درصد افزایش یافته است.

او افزود که امسال تقریبا ۲۵۰ هزار افغان به طور اجباری از ایران رد مرز شده اند.

به گفتهٔ معاون اداره بین المللی مهاجرت ( آی او ام)، این افراد روز های دشواری را سپری کرده اند، با مهاجرین بد رفتاری صورت گرفته و حتی بر آن‌ها تیراندازی صورت گرفته و مهاجرین برای رسیدن به ایران٬ راه های طولانی را پیموده اند.

روزانه از ۵ تا ۶ هزار افغان به طور غیر قانونی وارد ایران می شوند

اما با آنهم قاچاقبران انسان بدون در نظرداشت وضع محدودیت ها و قیودات حکومت ایران٬ در چند ماه اخیر به فعالیت های شان در مرز میان دو کشور ادامه داده و روزانه بیش از ۵ هزار افغان بدون سند را از سرحد عبور داده اند .

خبرگزاری اسوشیتد پرس در این مورد با عباس حسینی کارشناس و خبرنگار افغان مستقر در ایران صحبت کرده است.

حسینی می گوید، بازگشت طالبان به قدرت کار قاجاقبران انسان را رونق داده است.

«آماری که ما داریم روزانه از ۵ تا ۶ هزار نفر به طور غیر قانونی وارد ایران می شوند که در این زمینه متآسفانه یک تجارت پُرسودی در سرحد میان ایران و افغانستان توسط شبکه های قاچاق انسان به راه انداخته شده است. »

عکس: مظاهره چیان خشمکین در هرات که سه هفته قبل در واکنش به رفتار ایران در برابر مهاجرین افغان٬ به ساختمان قنسلگری ایران حمله کردند
عکس: مظاهره چیان خشمکین در هرات که سه هفته قبل در واکنش به رفتار ایران در برابر مهاجرین افغان٬ به ساختمان قنسلگری ایران حمله کردند


در ضمن، مقام های ایرانی ادعا می کنند که پس از حاکمیت دوباره طالبان از هشت ماه به این سو، تا یک میلیون افغان به طور غیر قانونی از مرز ایران عبور کرده اند.

ایران تدابیر بیشتر مرزی را برای جلوگیری از ورود این مهاجرین افزایش داده که این اقدامات در برخی موارد باعث تنش های سرحدی با طالبان نیز شده است.

در این میان در واکنش به اخراج اجباری افغان‌ها از ایران و خشونت علیه مهاجرین، مردم در افغانستان چندین بار مظاهراتی را راه اندازی کرده و حتی یکبار مظاهره کنندگان بر قونسلگری ایران در شهر هرات حمله کرده اند.

XS
SM
MD
LG