لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

آغاز سیلاب‌ها از پروان؛ هژده ولایت در معرض خطر قرار دارند


عکس آرشیف: تخریبات سیلاب سال گذشته در ولایت نورستان
عکس آرشیف: تخریبات سیلاب سال گذشته در ولایت نورستان

سرازیر شدن سیلاب‌ها در ولایت پروان تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی را به باشنده گان برخی مناطق این ولایت وارد کرده و خطر سیلاب حداقل هژده ولایت دیگر افغانستان را در فصل بهار تهدید می‌کند.

مولوی شمس الحق مُبشر رئیس اطلاعات و فرهنگ اداره محلی طالبان در ولایت پروان در مورد سرازیر شدن سیلاب های اخیر در این ولایت به رادیو آزادی گفت:

"سیلاب ها در ولسوالی های شینوار و سیاه گرد سرازیر شده است که منجر به مسدود شدن شاهراه بامیان و پروان شد. در دره ترکان ولسوالی شینواری متاسفانه که در اثر این سیلاب ها دو کودک هم جان باخته اند. در قریه درازگرد همین ولسوالی به زمین ها هم آسیب جدی رسیده است."

به گفته رئيس اطلاعات و فرهنگ ولایت پروان٬ شاهراه پروان بامیان نیز در اثر این سیلاب ها مسدود شده بود که روز گذشته بار دیگر به روی ترافیک باز شده است.

عکس آرشیف: تعدادی از خانواده های سیلاب زده در ولایت پروان
عکس آرشیف: تعدادی از خانواده های سیلاب زده در ولایت پروان

سیلاب ها برخی از مناطق در شهر چاریکار را نیز متاثر ساخته است٬ اما از خسارات و تلفات ناشی از آن گزارشی در دست نیست.

مامورین موظف سرگرم بررسی خسارات ناشی از سیلاب‌ها در شهر چاریکار هستند

در همین حال اداره هواشناسی افغانستان تخمین می زند که ولایات کاپیسا، غزنی، کنر، نورستان، ننگرهار، غور، سمنگان، میدان وردک، بامیان، دایکندی، بلخ، بغلان، بدخشان، پکتیا، پکتیکا، خوست، پنجشیر و کابل نیز در معرض سرازیر شدن سیلاب های موسومی قرار دارند.

اداره هوا شناسی افغانستان تخمین زده است که ، میزان بارندگی در برخی از ولایت ها از ۲۰ تا ۶۰ سانتی متر خواهد بود.
از بارنده گی های شدید و سرازیر شدن سیلاب ها در حالی گزارش داده شده است که بخش وسیعی از مناطق افغانستان با تهدید جدید خشکسالی نیز مواجه است.

XS
SM
MD
LG