لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۵

دیبورالاینز خطاب به معاون حکومت‌طالبان: حقوق زنان را محدود نسازید٬ گسترش بدهید


عکس آرشیف: نماینده سازمان ملل متحد برای افغانستان در گذشته نیز با معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان دیدار کرده بود.
عکس آرشیف: نماینده سازمان ملل متحد برای افغانستان در گذشته نیز با معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان دیدار کرده بود.

چندین روز پس از صدور فرمان حکومت طالبان مبنی بر اجباری شدن حجاب در افغانستان٬ نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان با معاون ریاست الوزرای حکومت طالبان در کابل دیدار کرده است.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد ( یوناما) در واکنش به صدور فرمان وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان٬ گفته بود که برای وضاحت خواستن از طالبان٬ به زودی با مقامات بلند پایه حکومت طالبان دیدار خواهد کرد.

دفتر نماینده خاص سازمان ملل برای افغانستان جزییات زیادی از این دیدار که روز سه شنبه با مولوی عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرای طالبان صورت گرفته٬ ارائه نکرده است. اما به طور فشرده گفته شده است که دیبورا لاینز نماینده سازمان ملل در افغانستان از طالبان خواسته است « حقوق زنان را در عوض محدود ساختن٬ گسترش بدهد».

در خبر همچنان آمده است وی در مورد بازگشایی مکاتب ثانوی دختران در افغانستان و همچنان ایجاد زمینه های وسیع کار و حضور در اجتماع برای زنان افغان٬ تاکید کرده است.

این درست همان خواسته های است که فتر معاونت سازمان ملل متحد قبلا نیز در اعلامیه های متعدد در رابطه به حقوق زنان و دختران در افغانستان ابراز کرده بود.

با وجود درخواست ها از نهاد های داخلی و بین المللی٬ مکاتب ثانوی دختران در افغانستان مسدود مانده است
با وجود درخواست ها از نهاد های داخلی و بین المللی٬ مکاتب ثانوی دختران در افغانستان مسدود مانده است

طالبان مکاتب ثانوی دختران را که دروس بالاتر از صنف ششم در آن تدریس می‌شد٬ مسدود نگهداشته و تاریخی را نیز برای بازگشایی آن مشخص نکرده اند.

در پایان این خبر گفته شده است که « افغانستان برای رسیده گی به چالش های پیش رو٬ به تلاش های فرا گیر نیاز دارد».

در همین حال خبرگزاری باختر که در کنترول طالبان است نیز در ویب سایت خود به زبان های دری و پشتو از این دیدار خبر داده است.

خبرگزاری باختر اشاره یی به موضوع حقوق زنان و مکاتب دختران در افغانستان که شامل این بحث بوده٬ نکرده است.

افزایش و شفافیت کمک های بشری برای افغانستان نیز مورد بحث قرار گرفته است

این خبرگزاری گفته است که نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان در این دیدار که در ارگ کابل صورت گرفته است در مورد روند توزیع کمک های بشری برای مردم افغانستان بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.

در خبر آمده است که هر دو طرف به شفافیت کمک ها برای مردم افغانستان تاکید کرده اند.

از سوی دیگر گزارش شده است که نماینده خاص سازمان ملل برای افغانستان به روز پنجشنبه این هفته به اجلاس شورای امنیت این سازمان در مورد افغانستان گزارش خواهد داد.

مسئله تطبیق حجاب اجباری در افغانستان به عنوان جدید فشار ها بر زنان در این کشور تلقی شده و به شمول ایالات متحده امریکا٬ برخی از کشور ها و نهاد های بین المللی از طالبان خواسته اند تا روش های کهنه یی را که در دور اول حاکمیت این گروه در سال ۱۹۹۰ میلادی بر زنان تحمیل شده بود٬ کنار بگذارند.

تحلیلگران به این نظر اند که روش های سختگیرانهٔ طالبان در افغانستان٬ حکومت این گروه را بیشتر با جامعه بین المللی مواجه می سازد و این مسئله منجر به کاهش معاونت های بین المللی به افغانستان خواهد شد.

XS
SM
MD
LG