لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۹

خواست شماری از زنان افغان از نشست شورای امنیت ملل متحد


آرشیف - شماری از زنان معترض در کابل
آرشیف - شماری از زنان معترض در کابل

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز پنجشنبه در مورد حجاب اجباری زنان توسط طالبان در افغانستان نشستی را برگزار می‌کنند.

انتظار می‌رود که در این نشست در بارهٔ دیگر محدودیت‌هایی که طالبان بر زنان افغانستان وضع کرده اند، نیز بحث شود.

فروزان: از نشست شورای امنیت ملل متحد انتظار داریم که جلو تطبیق مسایل افراطی در افغانستان را بگیرد

برخی از زنان افغانستان از این نشست انتظار دارند که بر طالبان فشار وارد شود تا محدودیت‌های وضع شده بالای زنان را بردارند.

فروزان داوودزی، فعال حقوق زن به رادیو آزادی گفت: "از این نشست انتظار داریم که جلو تطبیق مسایل افراطی در افغانستان را بگیرد، همینطور در مورد به کار گماشتن زنان و بازگشایی مکاتب بحث جدی صورت بگیرد. مسئله دیگر حجاب اسلامی است که در اسلام فرض است و باید بر عملی شدن آن تلاش صورت بگیرد، نه این که فرهنگ بیگانه‌ها به گونهٔ افراطی بالای زنان افغانستان تحمیل شود."

مدینه: تا زمانی که طالبان حقوق زنان را نپذیرند، از سوی جامعهٔ جهانی باید به رسمیت شناخته نشوند

مدینه احمدزی موحد، از دیگر فعالان حقوق زن نیز خواست مشابه دارد و می‌گوید، طالبان روی موضوعات مربوط به زنان سیاست می‌کنند: "از سازمان ملل متحد می‌خواهیم، دیگر بس است، زنان افغانستان به نام‌های مختلف کشته شده اند و مجروح شده اند و سرکوب شده اند، باید برای ما اجازهٔ کار، تعلیم و تحصیل داده شود، تا زمانی که طالبان حقوق زنان را نپذیرند، از سوی جامعهٔ جهانی باید به رسمیت شناخته نشوند."

اما سخنگوی حکومت طالبان با تأکید می‌گوید، جهانیان باید در مسایل مربوط به مذهب و فرهنگ افغانستان مداخله نکنند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح الله مجاهد، به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت: "این قابل قبول نیست، در این مورد فشار هیچ کسی را قبول نمی‌کنیم، این موضوع باور و عقیدهٔ مردم افغانستان است، افغانستان کشور ویژه است، اینجا مردم ویژه زندگی می‌کنند، در اینجا بالای کسی اجبار نیست بلکه همه به خواست خود حجاب می‌کنند، در حال حاضر ۹۹ فیصد حجاب به طور عملی است، جهانیان باید در فرهنگ و مذهب مردم افغانستان مداخله نکنند، زیرا نتیجه نمی‌دهد."

نشست امروز سازمان ملل متحد در مورد محدودیت‌های وضع شده بالای زنان به ویژه حجاب اجباری از سوی طالبان به خواست ناروی برگزار می‌شود.

در نظر گرفته شده که در این نشست دیبرا لاینز، نمایندهٔ ویژهٔ سازمان ملل متحد برای افغانستان برای ۱۵ عضو شورای امنیت در مورد فرمان جدید طالبان معلومات بدهد.

پیش از طرح موضوع حجاب اجباری برای زنان افغان، موضوع بسته بودن مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم نیز با واکنش‌های گستردۀ بین المللی مواجه شده بود.

انتظار می‌رود در نشست امروز در مورد این موضوع نیز بحث صورت گیرد.

اما پیش از این عزیز احمد ریان، سخنگوی وزارت معارف حکومت طالبان به رادیو آزادی گفته بود که آنان در این مسئله به فرمایش‌ها و فشارهای جامعۀ جهانی تن نخواهند داد.

آقای ریان افزوده بود که جهت تصمیم گیری در این رابطه یک نشست عالمان دین فراخوانده خواهد شد، اما در رابطه به زمان دقیق برگزاری این نشست معلومات نداده بود.

پیش از اظهارات آقای ریان، انس حقانی از چهره‌های برجسته در میان طالبان و مشاور وزیر داخلۀ حکومت آنان نیز در یک گردهمایی در خوست گفته بود که به زودی یک نشست عالمان دین جهت تصمیم گیری در رابطه به بازگشای مکاتب دختران فراخوانده خواهد شد.

احترام به حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان یکی از شرایط مهم جامعۀ جهانی برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان است، موضوعی که طالبان را با انتقادهای زیادی مواجه کرده است.

XS
SM
MD
LG