لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

شورای امنیت ملل متحد در مورد فرمان حجاب اجباری رهبر طالبان نشست برگزار می‌کند


آرشیف - نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد
آرشیف - نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد

پس از آن‌که رهبر طالبان به وزارت امر به معروف و نهی از منکر دستور داد که حجاب را برای زنان رسمی و جبری اعلام کند، این فرمان طالبان با واکنش‌های داخلی و خارجی به همراه شد.

قرار است روز پنجشنبه ۲۲ ثور، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد این فرمان طالبان نشستی را برگزار کند.

آژانس خبری رویترز گزارش داده که در این نشست دیبرا لاینز نماینده ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان در این شورای ۱۵ نفره در این مورد معلومات ارائه خواهد کرد.

بربنیاد این گزارش بانو لاینز همچنان در این شورا پیرامون تحریم‌های بشردوستانه و مدنی اعمال شده از سوی طالبان بر آزادی زنان و دختران افغان بحث خواهد کرد.

زنان معترض در شهر کابل
زنان معترض در شهر کابل

در همین حال شماری از فعالان حقوق بشر زن به این نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد خوشبین اند و می‌گویند سازمان ملل متحد و جامعه جهانی بخاطر رعایت حقوق زنان بر طالبان فشار وارد کنند.

صایمه خوگیانی یک تن از فعالان حقوق زن و عضو پیشین ولیسی جرگه به رادیو آزادی گفت:" توقع ما این است که آنان با این حکومت امارت به‌گونه جدی صحبت کنند همان طور در مورد تعلیم و کار زنان و این گونه فرمان‌هایی که باعث نارضایتی مردم می‌شوند و به آن هیچ ضرورتی نیست نباید بر زنان اعمال شود. اگر طالبان این را قبول نمی‌کنند باید شورای امنیت و جامعه جهانی دست به اقدام قاطع بزنند و فشار و تحریم‌ها را بر آنها افزایش دهند."

شریفه: طالبان مردم را آزار ندهند و گرنه مردم در مقابل آنان می‌ایستند

شریفه وردک یک تن دیگر از فعالان حقوق زن هم می‌گوید اگر طالبان در این زمینه‌ها مردم به ویژه زنان را مورد آزار و اذیت قرار دهند، دور نیست که مردم در مقابل آنان بایستند: "در افغانستان همیشه زنان با حجاب اند، ما در شرایط بسیار دشوار زندگی می‌کنیم، طالبان نباید این دختران و زنان را آزار دهند، در عوض مکاتب دخترانه را باز کنند، برای زنان کار، اقتصاد و زمینه پیشرفت بهتر را فراهم کنند، مردم را آزار ندهند و گرنه مردم در مقابل آنان می‌ایستند."

این در حالی است که طالبان در یک فرمان رسمی تایید شده از طرف رهبر آنان، زنان را واداشته اند که در دید عموم به گونۀ شرعی_با تعریف ویژۀ خودشان_ حجاب کنند و ترجیحاً رو‌های‌شان را بپوشانند.

در این فرمان رعایت کردن حجاب جبری گفته شده و این هم گفته شده که اگر زنی حجاب را رعایت نکند باید مردان خانواده مجازات شوند

در این فرمان همچنان آمده است که اگر زنی وظیفه دولتی دارد و حجاب را رعایت نمی‌کند باید از وظیفه اخراج گردد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG