لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۶:۳۲

درگیری‌ها در برخی ولایات؛ امریکا: طالبان راه گفتگو را در پیش گیرند


آرشیف - وسایط نظامی تخریب شده در ولایت پنجشیر
آرشیف - وسایط نظامی تخریب شده در ولایت پنجشیر

در حالی که پس از عید جنگ بین طالبان و جبهۀ مقاومت ملی در پنجشیر، بغلان و تخار ادامه دارد، وزارت خارجۀ امریکا می‌گوید، گفت‌وگو بهترین راه برای دستیابی به یک راه حل است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا در پاسخ به سوالی در بارۀ جنگ روز سه‌شنبه بین جبهۀ مقاومت ملی و طالبان گفته است: "ما معتقدیم که گفت‌وگوی فراگیر بهترین راه برای حمایت از حقوق بشر و حقوق همه افغان‌ها، از جمله زنان و دختران در افغانستان است. ما از طالبان می‌خواهیم که با تمام نمایندگان جامعۀ افغانستان از جمله اقلیت‌ها، زنان و دختران، وارد گفتگوی همه‌جانبه شوند."

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا

پیش از این وزارت خارجۀ امریکا گفته بود که از هیچ گروه مسلح ضد طالبان در افغانستان حمایت نمی‌کند.

توماس نیکلسون فرستادۀ ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان نیز با سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان در کابل دیدار کرده و گفته که امنیت جهانی مرتبط به امنیت افغانستان است و او هرگز از مخالفان مسلح افغانستان حمایت نخواهد کرد.

در این میان جبهۀ مقاومت ملی بار دیگر مدعی شده است که شب گذشته در یک کمین در روستای تاواخ پنجشیر، ۱۲ تن از افراد طالبان را کشته است، اما طالبان این موضوع را رد کرده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان امروز به رادیو آزادی گفت، هرکس علیه آنها اسلحه به دست گیرد، سرکوب خواهد شد.

این جدید‌ترین ویدیو از پنجشیر است که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. هر چند به گونۀ رسمی تایید نشده است، اما سربازان طالبان در موترهای نظامی دیده شده و ادعا کردند که ۱۱ تن از اعضای جبهه مقاومت را در پنجشیر به اسارت گرفته اند.

طالبان شماری از مردم ولسوالی دره و آبشار را گروگان گرفته اند

اما چند تن از مردم محل که نخواستند نام‌شان در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفتند که طالبان تعدادی از غیرنظامی را به بهانۀ این که با جبهه مقاومت همدست هستند، بازداشت و مورد آزار و اذیت قرار داده اند.

یکی از آنها به رادیو آزادی گفت: "مردم ولسوالی دره و آبشار را گروگان گرفته اند و به هیچکس اجازۀ خروج از این دو ولسوالی را نمی دهند. دره دوآب که جزو ولسوالی‌های دره و آبشار است رنگ نظامی بیشتری به خود گرفته است."

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست طالبان این اتهامات را رد کرد. او به روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت: "این ادعا که می‌گویند مردم مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند، کاملاً نادرست است. پیش از این نیز بیش‌تر از ۱۰۰ نفر وارد امارت اسلامی شدند و سلاح‌ های خود را به زمین گذاشتند. ما آنها را در پرتو عفو و بخشش قرار داده بخشیدیم و به زندگی عادی برگشتند."

اما در تصاویر منتشر شده از سوی طالبان هیچ سلاحی در نزد افراد بازداشت شده دیده نمی‌شود.

در همین حال نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل متحد در حساب توییتر خود نوشته که گزارش‌هایی از کشتار هدفمند غیرنظامیان در پنجشیر، تخار و اندراب منتشر شده و آن را جنایت جنگی و نقض آشکار حقوق بشر خوانده است.

پس از عید فطر گزارش‌های از جنگ شدید در پنجشیر، بغلان و تخار منتشر شده است. طالبان محلی نیز در گفت‌وگو با برخی رسانه‌ها کشته شدن تعدادی از نظامیان خود را پذیرفته اند، اما ادعا کرده اند که به نیروهای جبهه مقاومت نیز تلفات سنگینی را وارد کرده اند.

XS
SM
MD
LG