لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۸

اجباری شدن ماسک برای خبرنگاران زن؛ خبرنگاران مرد هم به رسم همبستگی روبند پوشیدند


یک خبرنگار تلویزیون خصوصی طلوع
یک خبرنگار تلویزیون خصوصی طلوع

یک روز پس از ظاهر شدن مجریان زن بدون پوزبند در صفحه‌های تلویزیون، حکومت طالبان در دستور تازه به رسانه‌ها، از زنان خبرنگار خواسته هنگام اجرای برنامه جز چشمان کل صورت‌شان را بپوشانند.

بنفشه بینش خبرنگار شبکۀ خبری طلوع نیوز امروز یکشنبه برای نخستین بار در طول دوران کاری‌اش مجبور شده با پوشانیدن نصف چهره‌اش در پردۀ تلویزیون ظاهر شود.

او و همه همکاران زنش در این رسانه به دستور وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان مجبور به پوشیدن ماسک سیاه هنگام حضور در صفحه تلویزیون شدند.

بنفشه: بزرگترین مشکلی که برای مجریان ایجاد می‌کند این است که در انتقال پیام با مشکل مواجه می‌شوند

امروز برایش سخت گذشته، می‌گوید نتوانسته به مانند گذشته با مصاحبه شوندگان ارتباط کلامی برقرار کند: "بزرگترین مشکلی که برای مجریان ایجاد می‌کند این است که در انتقال پیام با مشکل مواجه می‌شوند چون اعضای صورت در انتقال پیام بسیار کمک می‌کند و وقتی صورت پوشانده شود فکر می‌کنم فاصله وسیعی میان مخاطب و گوینده ایجاد می‌کند."

امروز همکاران مرد بنفشه نیز برای حمایت از آنان ماسک سیاه پوشیده اند.

فهیم زیرک مدیر خبر شبکۀ طلوع نیوز در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، این کار را برای نشان دادن همبستگی با همکاران بانوی‌شان کرده اند: "ما همه در جلسه امروز به گونه اعتراضی ماسک زدیم تا مجریان زن ما احساس تنهایی نکنند. از لحاظ تخنیکی ۹۸ درصد برنامه‌های ما لایف است و یک پریزنتر ما حدود سه و نیم تا چهار ساعت لایف در برنامه ظاهر می‌شود، وقتی یک نفر چهار ساعت با ماسک صحبت کند از نگاه تخنیکی مشکل ساز است."


رادیو آزادی خواست دیدگاه تازه طالبان را در این باره به‌دست بیاورد، اما هیچ یک از سخنگویان حکومت سرپرست طالبان دستیاب نشدند.

اما دیروز شنبه ذبیح‌الله مجاهد در صحبت با رادیو آزادی گفته "این یک امر دینی است که به عفت و عزت زنان کمک می‌کند"_تفسیری که از دید عالمان دین متفاوت است.

حکومت طالبان حدود دو هفته پیش با صدور فرمانی٬ حجاب را در افغانستان اجباری کرد.

در فرمان به زنان هشدار داده شده که در صورت سرپیچی از آن پدر یا نزدیک‌ترین عضو مرد در خانواده آن‌ها احضار و در نهایت زندانی خواهند شد.

این فرمان واکنش‌های گسترده‌یی به دنبال داشته است.

به تازگی رینا امیری نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای حقوق بشر، زنان و دختران در توییتی گفته است، در گفتگو با امیرخان متقی وزیر خارجۀ حکومت طالبان گفته است که "احیای حقوق زنان و دختران و حمایت از جمعیت‌های آسیب پذیر برای هر گونه پیشرفت با طالبان ضروری است."

روز گذشته نیز هیدر بار مسئول بخش زنان در دیدبان حقوق بشر در تویتی گفت که کارزار طالبان برای حذف زنان از زندگی اجتماعی و فعالیت‌های روزمره٬ به سرعت در حال افزایش است.

XS
SM
MD
LG