لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۰

واکنش دیدبان حقوق بشر به دستور طالبان برای پوشاندن چهره گوینده‌ های زن


یک گوینده خبر تلویزیون خصوصی طلوع نیوز
یک گوینده خبر تلویزیون خصوصی طلوع نیوز

دیدبان حقوق بشر از وضع محدودیت تازه بر گوینده‌های تلویزیونی زن در افغانستان شدیداً نگران است.

هیدر بار مسئول بخش زنان در این نهاد شام گذشته (اول جوزا) به رادیو آزادی گفت، بر اساس آنچه سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان در گفت‌وگو با سی ان ان ادعا کرده بود، پوشاندن چهره گوینده‌های زن به هیچ صورت اختیاری نیست بلکه اجباری است.

هیدر بار: دستور برای پوشاندن چهرۀ زنان گوینده زیانبار است

هیدر بار گفت: "دستور برای پوشاندن چهرۀ زنان گوینده زیانبار است، زیرا این زنان اطلاعات را در مورد آنچه در افغانستان واقع می‌شود، جمع آوری می‌کنند و در اختیار مردم قرار می‌دهند. آنها الگو برای دیگران استند و به این بانوان به عنوان مثال برای آزادی سایر زنان در کشور دیده می‌شود. اکنون می‌بینیم که چگونه این آزادی از سوی طالبان گرفته می‌شود."

با دستور طالبان برای پوشاندن صورت بانوان خبرنگار و گوینده به جز چشمان در تلویزیون‌ها، شمار زیادی از کارمندان رسانه‌یی نگران استند.

سونیا نیازی: این نوع حجاب و ماسک پوشیدن یکی از فرهنگ‌های بیرون آمده است که بر ما تحمیل می‌شود."

سونیا نیازی، گوینده طلوع نیوز به خبرگزاری اسوشیتید پرس گفته است که چنین وضعیت را هیچگاه تجربه نکرده بود: "ما قبل از فرمان و امر امارات اسلامی هم حجاب اسلامی را مراعات می‌کردیم، هم در روی و هم پشت پرده. چون یکی از مکلفیت‌های ماست زیرا مسلمان استیم. اما این نوع حجاب و ماسک پوشیدن نه توجیه اسلامی دارد و نه در فرهنگ ما وجود دارد. یکی از فرهنگ‌های بیرون آمده بر ما تحمیل می‌شود."

همزمان با بانوان، شماری از گوینده های مرد در تلویزیون‌ها، به رسم اعتراض در برنامه های شان دیروز ماسک سیاه پوشیدند.

دیدبان حقوق بشر افغانستان نیز از این اقدام ابراز تاسف کرده و گفته است که رسانه‌ها و حقوق زنان در افغانستان هدف حملات طالبان قرار می‌گیرد. در تویتی از جانب این نهاد آمده که جهان هنوز با رهبران طالبان دیدار می‌کند و به آنها فرصت می‌دهد.

ندادن اجازه برای دختران بالاتر از صنف ششم که به مکتب بروند، محدودیت بر سفر، حجاب اجباری و اکنون پوشاندن صورت به جز چشمان برای گوینده‌های تلویزیونی، از اقدام‌های طالبان است که با واکنش‌های جدی جامعه جهانی روبرو شده است.

در مراسم یادبود از کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین گروه طالبان، عباس ستانکزی معین سیاسی وزارت خارجه حکومت سرپرست طالبان گفت که باید حق آموزش برای دختران و زنان داده شود. به گفتۀ ستانکزی، هیچ‌کس حقوق شرعی و حق آموزش به زنان را نداده است.

حکومت سرپرست طالبان که تاکنون از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده، می‌گوید که آنها بر اساس احکام شرعی عمل می‌کنند.

جامعه جهانی، احترام به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان را از مهم‌ترین موارد تعامل با حکومت طالبان می‌داند و به حفظ آن تاکید می‌کند.

XS
SM
MD
LG