لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۵

چهرهٔ پوشیده چی دشواری های مسلکی را در کار مجریان زن ایجاد کرده است؟


هوسی احمدزی یکی از گوینده گان تلویزیون خصوصی شمشاد در کابل
هوسی احمدزی یکی از گوینده گان تلویزیون خصوصی شمشاد در کابل

شماری از زنان با تجربه در گرداننده گی برنامه های تلویزیونی می‌گویند، محدودیت‌ پوشانیدن چهره در جریان اجرای برنامه ها٬ کار را از نظر حرفه‌ای دشوار کرده است.

آنان در حمایت از این گویندگان از حکومت طالبان میخواهند که هر چه زودتر به این محدودیت‌ها پایان بدهد.

سهیلا اصغری، گوینده و دکلماتور سرشناس افغانستان که ده‌ها سال است در این بخش کار کرده است، در یک سخنرانی تلویزیونی می‌گوید، حرکت لب‌ها برای مجریان برنامه‌های تلویزیونی بسیار مهم است و به آنان در انتقال و تفهیم پیام به مخاطب‌ها کمک می‌کند. وی به ادامه افزود:

"وقتی فردی صحبت می‌کند و به دلیل صداهای دیگر نمی‌تواند صحبت مخاطب را به درستی بشنود، با دیدن حرکت لب‌ها می‌تواند کلمات را تشخیص دهد و الفاظ را بفهمد. گویندۀ تلویزیون رودررو با مخاطب صحبت می‌کند. از آنجایی که حالات چهره اهمیت بیشتری دارد و موثر است، صحبت کردن با ماسک می‌تواند این اثر را از بین ببرد."

مجریان برنامه ها با صورت پوشیده نمیتوانند با مخاطبین ارتباط برقرار کنند و یا کلمات را به درستی تلفظ نمایند

بانو اصغری می‌گوید، با پوشانیدن چهره نفس گوینده بند میشود و همچنان زمانیکه دو گوینده در کنار هم نشسته اند و صحبت می کنند، بیننده از کجا متوجه شود که کدام یک صحبت می‌کند؟


مریم بارکزی، یکی دیگر از مجریان سابق تلویزیون به رادیو آزادی گفت:

"نشان دادن چهره در جریان ارائه برنامه بسیار مهم است، زیرا به ما این امکان را می‌دهد که پیام‌های زیادی را به فرد مقابل منتقل کنیم، بنا بر این وقتی چهرۀ خبرنگار پنهان باشد، نمی‌تواند پیام‌ها را به درستی به مخاطب منتقل کند."

رجنی پرکاش، دیگر گویندۀ سرشناس افغان در رادیو آل اندیا که نزدیک به ۲۰ سال است گوینده است، مشکل دیگری پنهان بودن چهره را بیان می‌کند:

"وقتی با ماسک صحبت می‌کنیم یا اخبار می خوانیم، خیلی سخت است. مخصوصاً برای کسانی که عینک می‌زنند، چون من از عینک استفاده می‌کنم و در وقت حرف زدن شیشه عینک غبار می‌گیرد بنابر این نمی‌توانیم متن را درست ببینیم یا بخوانیم."

یلدا علی یکی از مجریان برنامه های تلویزیونی طلوع
یلدا علی یکی از مجریان برنامه های تلویزیونی طلوع

اخیراً وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان از تلویزیون‌های خصوصی در افغانستان خواسته است که گویندگان زن با چهرۀ پوشانده گویندگی کنند.

مجریان زن در بیشتر تلویزیون‌های افغانستان به روز جمعه با چهرۀ پوشانده با ماسک ظاهر شدند و روز شنبه ماسک‌های خود را برداشتند و برخی به رادیو آزادی گفتند که این کاررا به اجازۀ ریاست استخبارات حکومت طالبان انجام داده اند.

اما روزیکشنبه دوباره وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان از گردانندگان زن خواست که با چهره‌های پوشیده در تلویزیون‌ها ظاهر شوند.

در جریان دو روز گذشته گرداننده های مرد در تلویزیون ها نیز به رسم اعتراض با چهره های پوشیده ظاهر می شوند

طی دو روز گذشته مجریان مرد نیز به رسم حمایت از گویندگان زن، صورت خود را در جریان اجرای برنامه‌های تلویزیونی می پوشانند.

این اقدام حکومت طالبان در خارج از افغانستان نیز واکنش‌هایی را برانگیخته است.

گردانندگان تلویزیونی زن در افغانستان و حامیان آنها از حکومت طالبان می‌خواهند که محدودیت‌های جدید را بر مجریان زن در تلویزیون که کار آنها را با مشکل مواجه کرده است، بردارد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در این مورد به رادیو آزادی اظهار نظر نکرد، اما در گذشته در گفت‌وگو با دیگر رسانه‌ها آن را یک امر شرعی خوانده و کارمندان زن در تلویزیون‌ها را مکلف به تطبیق آن دانسته است.

XS
SM
MD
LG