لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

اعضای «شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» در مورد اشتراک در لویه جرگه اختلاف نظر دارند


عکس آرشیف
عکس آرشیف

تعدادی از اعضای بلند پایه حکومت پیشین افغانستان و برخی رهبران احزاب که حالا در مخالفت با حکومت طالبان قرار دارند٬ می‌گویند که در تازه‌ترین دیدار با نماینده امریکا برای افغانستان٫ موضوع چگونه‌گی اشتراک در یک لویه جرگه را با وی مورد بحث قرار داده‌اند.

حدود ۴۰ شخصیت سیاسی از جمله مارشال عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی افغانستان، عطا محمد نور رهبر حزب جمعیت اسلامی شاخۀ عطا محمد نور، عبدرب الرسول سیاف رهبر جهادی، محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، میرالرحمان رحمانی رئیس پیشین ولسی جرگه و شماری دیگر که با برگشت طالبان به قدرت از افغانستان بیرون شده‌اند چندی پیش در ترکیه شورای به نام «شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان» تشکیل دادند.

یکی از منابع نزدیک به این شورا گفته که در ملاقات روز یکشنبه که در شهر استانبول ترکیه صورت گرفت، اعضای این شورا در مورد تدویر لویه جرگه پیشنهادی طالبان٬ با توماس ویست نماینده خاص ایالات متحده برای افغانستان صحبت کرده و نظریات خود را با وی در میان گذاشته اند.

سردار رحمن اوغلی یک عضو سابق ولسی جرگه که روابط نزدیک با این شورا دارد٬ شب گذشته به رادیو آزادی گفت که اعضای شورا در مورد لویه جرگه که طالبان به تدویر آن اشاره کرده اند٬ اختلاف نظر دارند.

وی به ادامه افزود: "آقای توماس ویست با نمایندگان مسئلۀ تدویر لویه جرگه در کابل را مطرح کرد و ابراز امیدواری کرد که اعضای شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در آن اشتراک کنند. برخی از حاضران در آن ملاقات اشتراک در لویۀ جرگۀ طالبان را از اساس رد کردند ولی شماری اندک دیگر برای اشتراک در لویه جرگۀ طالبان٬ در صورتی که در یک حکومت وسیع البنیاد قومی سهم داشته باشند٬ تمایل نشان دادند."

سردار رحمن اوغلی عضو اسبق ولسی جرگه افغانستان
سردار رحمن اوغلی عضو اسبق ولسی جرگه افغانستان

در این میان محمد ناطقی که وی نیز روابط نزدیک با شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان دارد گفت که اعضای شورا تاکید کرده اند که قبل از تدویر لویه جرگه٬ باید روی تشکیل یک حکومت فراگیر توافق صورت گیرد.

مخالفین حکومت طالبان در انقره بار دیگر به تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کردند

آقای ناطقی از نزدیکان محمد محقق٬ یکی از رهبران این شورا٬ در صفحۀ فیسبوک خود نوشته که در ملاقات این هم خواسته شد که در بارۀ حقوق مردم و دست آوردهای بیست سال گذشته نیز باید توافقی صورت گیرد.

شماری از سیاسیون افغان که اکثریت آنها در حکومت های دو دهۀ گذشته در افغانستان موقف های برجسته یی داشتند٬ هفته گذشته در منزل عبدالرشید دوستم در انقره پایتخت ترکیه گردهم آمده یک تشکیل سیاسی « شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» را اعلان کردند.

آنها حکومت طالبان را " ظالمانه و غاصبانه "خوانده خواستار گفتگو شدند.

XS
SM
MD
LG